Annons:
Etiketterrabatterperennerannueller
Läst 3914 ggr
sorgblot
2010-04-14 01:23

Armeria maritima

Hejsan!

Har skaffat mig Strandtrift att ha i blomlådorna på balkongen. Vår balkong har sol hela långa dagen och varmt blir det. Även nu på våren och denna blomma skall ju tåla mycket sol och en del torka.

Vi har valt att plantera dem med en lavendel emellan, eftersom lavendel också gillar lite torrare jord.

Mina frågor är nu till er:

- Trivs dessa växter ihop?

- Klarar strandtriften att den fryser och står mörkt under vinterhalvåret? Upptäckte under vår första vinter att det fryste i vårt föråd, fast vi inte trodde det skulle göra det. (Änglatrumpeten överlevde inte.) Jag har nämligen hört att den är frostkänslig.

- Om vi inte tar in den på natten nu när det kan vara några frostnätter kvar, kommer den vissna då?

Tack ska ni ha!

Annons:
Åsa S
2010-04-14 10:16
#1

De funkar ihop, strandtriften tycker jag dock blommarganska kort tid. Vanlig lavendel och strandtrift kan man ha planterad utomhus året runt på många håll i sverige så ja de klarar frost. Men de klarar frost dåligt ifall man köper dem nu de är odfta odlade i växthus och är vana vid sommarklimat och då klarar de inte att slängas ut.

Under vinterförvaring klarar de minusgrader, jorden ska då hållas lite torrare, dessa växter ruttnar lätt ifall det är för blött under vinterförvaringen-

sorgblot
2010-04-14 12:01
#2

Okey, men då är det bra att vi tar in dem över natten än så länge då. Men det låter fint att de klarar frost sen över vintervilan. För då kan jag kanske spara dem! Glad

Nu hittade jag namnet på lavendeln, korrekt namn är Lavendel Munstead.

Tack!

Upp till toppen
Annons: