Annons:
Etikettträdgårdsarbete-i-största-allmänhet
Läst 9141 ggr
Thea
2010-04-06 19:40

Gamla eklöv. Vad göra med "skiten"? ;-)

Runt/på vår tomt finns ett gäng ekar. De är jättevackra och vi är glada åt dom om det inte vore för löven! Nu behöver jag tips på var vi ska göra av dom. I höstas försökte vi elda upp dom i tunnan utan resultat. Skiten brann inte!!! Skrikandes Antagligen var dom för blöta. Att lägga dom i en "kompost" (läs; organiserad förmultning) känns inte lönt med tanke på att de inte multnar i första taget.

Vad gör ni med eklöven? Ska man göra en speciell "kompost" för eklöven och låta det ta den tid det tar? Blir ju rätt många "komposter" med åren….
Funderar på att göra ett nytt försök att elda upp dom nu i vår och hoppas att löven är torrare nu.

I höst blir det förhoppningsvis mindre löv då vi har beslutat att ta ner en av ekarna då den står för nära huset tycker vi.

H. Thea

Medarbetare hästhoppning.ifokus.se

Annons:
mara
2010-04-07 14:06
#1

Hej Thea. Jag krattar ihop eklöven och lägger under mina rhodedendron, resten lägger jag i en hög längst bort i trädgården som kompost. Det blir jord så småningom, även om det tar tid. Surjordsväxter älskar eklöv. Maskarna också. Men kratta bort dom från gräsmattan är nog ett måste, tror jag. Det blir ju ganska många löv av ett träd. Själv har jag ett bamse stort och ett lite mindre. Det mindre trädets löv blåser bort av sig själv för det mesta, men under den stora eken blir det en kompakt "matta" av blöta tunga löv. Inte så kul.

Ett annat tips som jag har läst är att ta fram gräsklippar´n occh klippa sönder löven, då förmultnar dom fortare.

Hoppas du löser det, så det inte blir till ett problem för dig.  MVH Mara

Thea
2010-04-07 14:56
#2

Tack för svaret!

Det lilla som finns kvar på gräsmattan från gräsklipparen ta när den tiden kommer. Frågan är bara vad jag ska göra med den mängden som ligger som en matta bakom huset och uthuset. Som sambon sa: "Det ligger en dunk bensin under altanen…." Undrar om jag inte ska försöka elda upp dom igen, men kanske inte med så drastiska metoder som bensindunken….

H. Thea

Medarbetare hästhoppning.ifokus.se

Halvdansken
2010-04-09 12:06
#3

Jo, kompostera!!

Det tar kanske längre tid, men när du fått igång det så har du alltid kanonkompost. Jag har 3 m3 kompost, så jag har alltid en behållare med tre år gammal kompost att ta av på våren.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

dolfen
2010-04-09 20:26
#4

Jag brukade räfsa in lite eklöv under rododendron och över astillben.

Upp till toppen
Annons: