Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

Aktiviteter och evenemang Annat som lever Byta-sälja-köpa - plantor och annat Fruktträd, bärbuskar och bärväxter Fröer och frösådder Gräsmattor, grovplanering och gödsling. Krukväxter orkidéer Krukväxter, utomhus och inomhus Pelargoner och speciella krukväxter Kulturväxternas historia Köksväxter, kryddor och läkeörter Lökar och knölväxter Vilda växter och ogräs Ohyra, skadedjur och sjukdomar Parker, plantskolor och evenemang Prydnadsträd, -buskar och klätterväxter Rabatter, perenner och annueller Rosor Sajten Trädgårdens byggprojekt Trädgårdsarbete i största allmänhet Trädgårdsböcker och -kurser Trädgårdsdesign, -trender och -prylar Trädgårdsmaskiner och -redskap Vatten i trädgården och vattenväxter Växthus, uterum och vinterträdgård Vad är det? Övrigt utan anknytning till trädgård
Krukväxter, utomhus och inomhus

Torktåliga blommor?

2010-04-15 23:00 #0 av: Joline

Skulle behöva blomförslag till två svarta gjutjärnskrukor som står i full sol/regn.

Nåt som tål både torka och regn.

Förra sommaren hade jag lyckliga lotta i dem och de frodades så länge de fick massor med vatten.

Anmäl
2010-04-16 18:23 #1 av: kickboard

Sommarnejlika är torktålig och slås inte omkull av regnet heller. Stjärnöga är en annan favorit som är tålig och blommar villigt hela sommaren.

Anmäl
2010-04-16 18:34 #2 av: [Asta]

Stjärnöga hade jag förra sommaren. Jag tyckte i och för sig att den krävde en hel del vatten, men vilken blomma! Den blev stor och sedan blommade den hela sommaren oavbrutet till dess att den frös ihjäl.

Anmäl
2010-04-18 09:52 #3 av: SaJo123

Mitt förslag:

Svart gjutjärn skulle vara snyggt med lavendel. De tål torka i alla fall! :-)

Vill du blanda med något så rosa pelargon (tål torka bra) och malört. Det är en perenn, så den kan du peta ner i marken till hösten.

Lavendel - blå-lila spiror och silverblad
Pelargon - rosa - mer runda blad och blommor
Marört - fluffigt silverfärgat som fyller ut och är snyggt mot svart.

Anmäl
2010-04-18 09:53 #4 av: SaJo123

Japansk malört tänker jag på...

Anmäl
2010-04-19 19:16 #5 av: Joline

Tack alla för era fina förslag. Ska kolla upp demGlad

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.