Annons:
Etiketterköksväxterkryddorläkeörter
Läst 9029 ggr
[Asta]
4/18/10, 1:02 AM

Flera tomatplantor i samma kruka eller inte?

Jag har sått några tomatfrön. Vill inte ha en massa tomater så jag har sått i fyra olika krukor. Jag stoppade ner mer än ett frö i varje kruka för att vara säker på att få fyra tomatplantor. I några av krukorna har flera frön grott. Jag har inte något intresse av att dela och skaffa flera plantor, men jag undrar om jag kan lämna flera plantor i en kruka eller bör jag knipsa bort de minsta och bara lämna en planta kvar i krukan? De är väldigt tätt sådda så de sitter nästan ihop.

Annons:
SaJo123
4/18/10, 9:38 AM
#1

Knipsa bort. De kommer inte att växa bra eftersom de måste dela på jorden. Jag har testat. Har också provat att plantera i olika stora krukor. Ju större kruka - desto bättre växer tomaten. :-)

[Asta]
4/18/10, 11:41 AM
#2

Då knipsar jag bort. Får bara vänta lite och se så att alla klarade omskolningen. Har läst någonstans att man knappt kan ha för stora krukor till tomater.

Åsa S
4/18/10, 12:07 PM
#3

Små tomatplantor gillar inte för stora krukor då ökar risken för att det blir övervattning. +Om de får alltför stort som liten planta tycker jag de brukar stanna i tillväxt en tid.

Man brukar gradvis plantera tomatplantorna i större krukor under förkultiveringen, jag brukar ha 1liter om tomatplantorna då jag planterar ut dem i 20liters hinkar.

[Asta]
4/18/10, 12:10 PM
#4

#3 - det är så jag gör nu. Den första krukan var liten och var nu full med rötter, de har bara fått en lite större nu i nästa steg. Ska bli lite spännande för jag har aldrig odlat tomater. Vill bara ha några så att jag får äta lite solmogna tomater. Tänkte bygga en liten låda till dem och så får de stå mot en södervägg sen. Har tyvärr inte något växthus.

Upp till toppen
Annons: