Annons:
Etiketterprydnadsträdbuskarklätterväxter
Läst 9747 ggr
Aristarcos
2010-05-02 20:32

Planering av växtval för 1/4 cirkel.

Hej, Har nu grävt upp en 1/4 cirkel där sidorna är 3 meter, där det sedan två år tilbaka står en klotlönn, som varit lite seg, men tänkte att om jag tar bort gräs mattan helt och hållet kanske det går lite bättre. har nu planterat en liten jasminbuske typ ca 60 cm hög bakom, en meter ifrån.

Men funderar nu på vad jag ska fylla ut kvarts cirkeln med mer. Har två pytte magnolior Typ en liten kvist på 35-30 cm… vet inte om det är värt att låta dem växa på eller slänga ??? De har iallafall skickat upp någon/ra blomknoppar som inte riktigt slått up. som jag funderar att plantera i mitten av sidans längd. och sedan något liten häck/ växter på kanske 50-70 cm höjd..i framkant av cirkeln mot de kommande kantstenarna.. frågan är vad som skulle vara snyggt. Kommer det funka med 2 magnolior också som jag beskrivit?

Växter som jag skulle spontant skulle kunna tänka mig; då dela gärna med er med för och nackdelar. Eller andra tips då :)

Björkspirea ( har en som jag kan flytta )och köpa till

Azaleor

Magnolia

Rosenkvitten ? vet ej så mkt hittade idag ..såg trevlig ut på bilden ?!

Andra förslag ?

Omgivande runt denna 1/4 är på ena sidan häck, andra sidan en 60 cm mur mot en slänt där jag har bla krusbär, päron & äppelträd. Rosenprakttry. ( krusbär står i närheten, de andra är spridda längs med den långa muren..Gräs & sen också låg mursten, framför 1/4 rundeln.

Annons:
Åsa S
2010-05-02 22:42
#1

Jasmin?? är du säker på att det inte är schersmin det finns bara 1st härdig jasmin (zon 1-2) och det är en klätterväxt som blommar med gula blommor på vårvintern.

Om det är en schersmin låter 1m som väldigt nära en klotlönn.

Halvdansken
2010-05-02 22:51
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Håller med Åsa. Här är en bild på vår jasminbuske (eller är det en schersmin??)

Så tänk på att det växer! Hade jag varit som du så hade jag satsat på massor med lökar, sommarblommor och låga perenner.  Det finns heller ingen plats till magnolior, de blir stora (3-5-10 meter beroende av sort)! Om du vill ha en häck ut mot stenarna, så kanske lavendel eller buxbom, beroende på jordmån och sol.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Åsa S
2010-05-02 22:57
#3

#2 Det är en schersmin (Philadelphus) på bilden

+ Jag håller med det är för liten plats för en massa stora buskar och träd en klotlönn brukar ju inte bli någon miniväxt. Björkspirea och rosenkvitten brukar dock bli ganska låga så dessa skulle kunna funka men inte alltför nära klotlönnen buskar och träd konkurrerar ju på samma djup ungefär efter vatten och näring.

Aristarcos
2010-05-02 23:24
#4

Hm, det var som attan ;) Men kan man inte beskära ner den så att den inte drar iväg så mycket då ? Bladen är  iallafall mörkt gröna nu när bladen börjar komma fram. Köpte den som Jasmin.. på Netto ;)

Annars får jag låta mina pytte magnolior vara kvar i rabatten där de står, men de har vuxit jätte sakta, tror det är stjärnmagnolior jag köpte, så de ska väl inte bli så stora som många andra sorter ?

Halvdansken
2010-05-03 01:03
#5

Varför vill du ha så mycket på så liten plats?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Åsa S
2010-05-03 10:46
#6

#4 Nej det brukar inte bli bra att hålla den nere i storlek med beskärning den blir inte snygg av hård formbeskärning och liknande + växten blommar på äldre ved = klipper man hårt blir det inga blommor.

Annons:
Aristarcos
2010-05-03 12:57
#7

5# Tänkte att det skulle vara fint … omkring klotlönnen med andra växter..

6# ok.. då sprack det då  :(

Åsa S
2010-05-03 14:02
#8

Mindre växter kan du ju ha runt lönnen typ perenner och buskar som inte blir så mycket högre än 50-70cm.

Upp till toppen
Annons: