Annons:
Etikettträdgårdens-byggprojekt
Läst 6136 ggr
mariatingsund
2010-04-18 21:31

slutfinish på betong för mossa

När det gäller betong, läste jag någonstans att det finns någon sorts betongmaterial som ska vara lätt att göra slutfinish med, nånting om att man blandar betong med kanske torv? Sen mossan växer så fint på den. Jag kan inte hitta tidningen igen och glömde namnet, vet någon vad jag menar? Det kan ha varit mars eller april nummer av Vi i Villa, eller villa liv, där de visade en helt fantastik fotölj av betong som var överväxt av mossa.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Annons:
Åsa S
2010-04-18 23:18
#1

Hypertufa??

mariatingsund
2010-04-19 01:02
#2

Japp, men så stod det tyvärr om hypertufa att den ska vittra sönder lättare också. Varför jag frågade? För jag trodde att man t.ex. murade upp något i lecablock, och sedan istf bruk så skulle man använda detta material som stenpartiväxter, mossa mm skulle lättare få fäste. Iaf så är ju mitt önskemål använda materialet som bruk att forma mjuka former med händerna och inte till formgjutning. Vet någon något om sådant?

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

SaJo123
2010-04-20 14:15
#3

Man kan pensla med filmjölk och pulvriserad mossa. Då börjar mossan växa…

mariatingsund
2010-04-20 18:03
#4

men alltså om jag t.ex. murar upp en trädgårdssoffa i lecablock och blandar betong och putsar den, då får jag en grov yta, och det borde ju finnas någon finare blandning som man kan "skulptera" över så den blir slät och fin, jag vill ha avrundade hörn och puffiga detaljer som om den såg ut som en stoppad fotölj. Det betyder alltså en tjock blandning för att funka men samtidigt kunna forma mjuka detaljer.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

[Asta]
2010-04-20 18:52
#5

Det tror jag att man kan göra med betong också. Jag vet inte hur, men jag har tänkt försöka. Jag har sett konstnärer som gör det.

Upp till toppen
Annons: