Annons:
Etiketterträdgårdsdesignträdgårdstrenderträdgårdsprylar
Läst 10609 ggr
rifla
2010-04-22 15:45

Betong-ringar

Maken har fått ett infall att göra rabatter av betongringar 1meter i diameter och 60höga. Först tyckte jag väl att det skulle bli fult och ville ha stenrabatt i stället. Men insåg åxå att han måste väl få göra som han vill med sin trädgård med. Så nu bär det av att hämta flera ringar under helgen. De ska få stå på plattor och det ska bli sten i botten innan jorden kommer i. Han förvånade mig med att föreslå bänkar och olika rum på framsidan. Har han smygtittat i mina trädgårdstidningar som ligger överallt? Så mycket roligare när vi gör detta ihop. Och vad enklare det blir att rensa ogräs när det kommer upp från backen. Ska bli spännande att flytta över alla liljor och pioner som stått i pallkragar som tillfälliga rabatter i några år sen vi rev baksidan.

Annons:
MaMaMade
2010-04-23 11:08
#1

Länge sedan jag tittade in här men så trevligt när det väl blir av.

Betong har ju varit populärt i trädgården länge nu fast med som fågelbad o mindre krukor. Men går det med små måste det ju går med stora, el hur? Glad

Grått står sig snyggt mot grönska o blomsterfägring. Som du säger blir det också lättare att rensa ogräs. Har själv funderat på att säga mindre buskar, som ska stå mot husväggen, i stora betongringar. Måste bara få råd att köpa dem först. Vi har haft en ring som grillring i trädgården o den har hållit fram till nu, i ca 15 år o då har vi eldat relativt hårt i den emellanåt.

Var får ni tag på era ringar? Kommer ihåg att vi köpte vår från kommunlagret. Den var stött i ena sidan o det fattades en bit där men den sidan grävde vi ju ner i marken så det gjorde inte oss något.

Lycka till! (Du kan väl lägga in en bild på slutresultatet är du snäll!)

Halvdansken
2010-04-23 17:38
#2

Varför ska ni ha sten i botten?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

rifla
2010-04-23 22:04
#3

Ska ha sten i botten som bra dränage. vi har så mycket sten att det blir billigare med. jorden är dyrare.

Vi kollade blocket efter betongringar det är en gammal vatten brunn som vi köpte 3 ringar av.

ska avgränsa lite i trädgården och få lite olika rum, fint blir det hoppas jag..

klart jag ska lägga in en bild. är nyfiken själv på hur det ska bli..

dolfen
2010-04-24 18:28
#4

#3 - Kanske försöka få mossa att växa på dem!?

MaMaMade
2010-04-24 18:45
#5

Funderar på att lägga in ringar i ett trädäck som jag hoppas att Guben min bygger åt mig ngn ggn. Hur stora ringar i diameter bör man ha för en kaprifol samt en högväxande klematis? Det ska ju rymmas lite runt fötterna på dem också.

rifla
2010-04-25 22:10
#6

#4 mossan redan ordnad..fanns naturlig och fixade mer med mjölk och mossa.

la tegelsten runt omkring och la betong mot och mellan så det skulle bli snyggt och ligga still och ogräsovänligt..

Annons:
SannaHolmgren
2010-05-03 10:25
#7

#6 Hur gjorde du då? Med mjölk och mossa?

rifla
2010-05-03 14:19
#8

smulade den sortens mossa jag vill ha i lite mjölk och målade på med pensel. det tar ju ett tag innan det växer ut.

Upp till toppen
Annons: