Annons:
Etiketterträdgårdsdesignträdgårdstrenderträdgårdsprylar
Läst 9749 ggr
Tangotime
2010-05-19 12:18

Lång ful rabatt, hjälp!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu ger jag snart upp! Jag har skrivit om vår långa rabatt tidigare och då om allt ogräs som jag försökt bli av med. Tidigare växte det Ölandstok i hela rabatten med nu har vi grävt upp nästan alla och i ena änden har jag satt ner Plymspireor (tre st). På bilden är mitten av rabatten med. Hela rabatten är nog runt 30-40m. Jag vet inte vad jag ska göra längre! Började igår att gräva upp alla maskrosor och annan skit men efter över en timme hade jag inte kommit många meter. Jag har sprutat Roundupp i ena änden av rabatten, men vet inte än om det fungerat. Jag är inte intresserad av att jobba heltid i trädgården så vad har ni för ideer om vad jag kan göra med min rabatt? Grannen håller på att byta panel på sitt garage som ni ser på bilden och han var jätte glad över att tokarna försvann så han kom åt sitt garage. Så jag vill inte plantera en massa mot hans garage utan att han kommer åt och kan måla det sen.

Sen är slipersen jätte dålig så helst av allt skulle jag vilja slita bort dom och göra en gräs slänt där, men det går inte min man med på…

Vill ha lite insyns skydd mot gatan till höger också det är där plymspireorna står nu.

Annons:
Tangotime
2010-05-19 12:23
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

En bild tagen från gatan…

kickboard
2010-05-19 16:49
#2

Kanske det skulle vara en ide att göra slänten i två etager, men en gräns emellan (terrassodling).

Vi har just grävt om en liknande rabatt och lagt gamla telefonledningsstolpar som gräns. Ska ta en bild senare.

Tangotime
2010-05-19 16:53
#3

Bra idé, men blir det verkligen mindre jobb efter det? Ja visa gärna bild!

Halvdansken
2010-05-19 17:27
#4

Jord? Sol? Fukt?

Jag tycker det är helt fantastiskt. bara att ösa på ju!!

Kom tillbaka med uppgifter om sol osv, så ska du nog få tips.

Du ska bara ha ett mantra"marktäckare, marktäckare, marktäckare". Sen i med nävor, småbuskar, lökar (några hundra) osv. Ska nog bli bra.

Gräv igenom allting först, vänd joden och blanda i  kompost eller annan jordförbättrare.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Halvdansken
2010-05-19 17:30
#5

Tänk på att plymspireorna vissnar ner på vintern. Så du har bara insynsskydd på sommaren.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Tangotime
2010-05-19 17:31
#6

Oj, ja det ligger mot väster. Jag upplever jorden som ganska sandigoch inte så fuktig. Rätt mycket sten i också. Ja marktäckare har vi funderat på med. Men det blir ju MASSOR med pengar om vi ska fixa till hela slänten. Måste fortsätta med muren hela vägen med. Har ni någon aning om vad det kan hamna på i pris för att färdigställa en så lång rabatt? Jag har aldrig någonsin gjort något sånt här tidigare och vet inte om man klarar sig på 5000 eller 35000:-

Annons:
Halvdansken
2010-05-19 17:47
#7

Vill du göra det enkelt (och billigt) så köp murgröna. Sätt ner massor med lökar (narcisser, tulpaner, snödroppar, scillor) så blir det fint på våren. Resten av året är det bara grönt.

Jag tycker det är skitfult, men om man inte är trädgårdsgalen så är det i varje fall praktiskt. Det finns andra liknande växter som hasselört, benved (med vit/gröna blad).

Komplettera med nävor (geranium) som finns i massor med färger. Mahonia kanske för lite variation. De klarar det mesta. Rölleka gillar nog den jorden. De sprider sig som löpeldar. Du behöver inte köpa mer än en 5 stycken. Sätt dem på en kvadratmeter och vänta några år. Sen skänker du bort röllekor till grannarna.

5 - 6000:- kommer du långt med om du är beredd att rensa ogräs ett par år innan det tar sig. Men i med jordförbättring. Barkmull, kompost, gräsklipp är bra. Det är jätteviktigt, jorden är trött nu efter alla ölandstokarna, och det SKA till ny energi. Vänta dock med ren gödning ett år.

Glöm inte att tigga av grannarna. Hade du bott här i Danmark hade du kunnat få av mig så du täckte rabatten på en eftermiddag…

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Tangotime
2010-05-19 18:03
#8

Plymspireorna står där för att just ge insyns skydd på sommaren och ljus på vintern när dom är ner klippta. Det var det som var tanken. Funderar på att sätta sånna hela vägen och kanske murgröna och sånt mellan.

Tack så jätte mycket för tipsen! Kom gärna med fler om ni har!

Anand
2010-05-19 21:31
#9

Täckmatta! Ta bort det du vill ha och lägg på täckmatta. Svart och tjock ska den vara. Därefter kan du använda vilken kant du vill. Jag är själv galen i sten så jag hade tagit det men man kan köpa begagnad mursten billigt på blocket. Sten blir aldrig gammal så varför köpa ny och dyr.

I landet kan du också lägga sten och sen bara skära upp duken där du ska ha växter.

Även om du ska sätta spireor hela vägen kosta på dig täckmatta. Det spar åtskilligt med jobb.

kickboard
2010-05-19 21:34
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Här kommer en bild på vår långa rabatt som vi grävt om och nu finns bara enstaka befintliga växter kvar. Har grävt bort massor av bergklint och i synnerhet knölklocka som invaderat hela rabatten och konkurrerat ut det mesta.

Kvar finns tuvor av höstphlox, en sorts veronika, temynta, trollius, prästkrage, bergklint, riddarsporre och en gammal risig brudspirea som vi sågade ner för att den ska få komma på nytt med friska grenar.

Mycket jobb återstår att fylla rabatten, men tar det eftersom och fyller på med sommarblommor i luckorna. Av perenner  har jag  sått violruta, Jakobs stege och backtimjan som får växa till sig innan jag sätter ut dem

Tangotime
2010-05-20 11:14
#11

Jag tar alla ideer och skriver upp på lapp. Sen ska jag rita upp rabatten och försöka planera lite hur vi ska ha den. Jag har fått jätte mycket tips på växter så jag ska ta med lista till plantträdgården här och prata med dom och se vad dom tror trivs i vår rabatt.

Perenner är väl alla växter som kommer år efter år? Det är sånna jag vill ha för att slippa hålla på varje år med plantering också. Räcker med ogräset som det är nu :-)

AnnicaB
2010-05-20 12:38
#12

Jag hade verkligen önskat att det var min rabatt att göra iordning :) Jag har ingen 40 meters - men väl en 24 meters som jag grävde om helt för 5 år sedan.

Jag grävde bort ALLT till 60 cm djup. Sedan i med jordförbättring i massor. Kolla om du inte har något häststall som använder torv. Det är prima jordförbättring och näring. Då kommer man lite billigare undan.

Jag är ju lite "enögd" så jag vet ju precis vad jag skulle gjort. Buskosor, clematis och nävor förstås :) Rosbuskar, låga nävor som marktäckare och massor med lök för underbar tulpanblomning till våren. Det kräver dock mer näringsriktig jord än nu (rosorna alltså). Själv har jag Rosor i vitt och rosa och clematis och nävor i vitt, rosa och blått. Ljuvlig blomning på sommaren :)

*** Qui vivrqa verra ***

Tangotime
2010-05-20 12:42
#13

Vilken TUR jag har då! Vi använder ju torv i stallet!!! Det har jag inte haft en enda tanke på!! Tack för det tipset! Ska jag vända ner det i jorden då eller bara lägga uppepå?

Annons:
AnnicaB
2010-05-20 12:47
#14

Helst skall hästgödseln vara välbrunnen, helst förra årets gödsel. Annars blir det för starkt för rötterna på växterna. Vänd ner i jorden ca 30 cm. Om det är färskare gödsel så skulle jag lägga det mer uppepå så att rötterna (och inte heller stjälkarna på växterna) inte kommer i direkt kontakt med gödseln utan regnet hjälper gottigheterna att sipprar ner i jorden lite mer utspätt. Då tar det lite längre tid innan jorden blir strukturförbättrad. Om du har stor trädgård är det en bra idé att hämta hem stallgödsel och låta den ligga till sig i en avskild hörna av trädgården. Min trädgård är minimal så jag får dessvärre inte plats med det.

Då jag mestadels odlar Rosor så vänder jag ner jordförbättring ca 60 cm när jag anlägger ny plantering. Skall ju ändå gräva ner rosorna så djupt så man är ju igång :)

*** Qui vivrqa verra ***

Tangotime
2010-05-20 13:30
#15

Synd att dom var och hämtade hela gödselstacken för ett par veckor sen då! Nu är det ju bara "färsk" gödsel där… Om jag hämtar hem hur länge ska jag låta det ligga då innan jag kan vända ner det i jorden? Eller kan jag lägga det uppe på rabatten och vända ner det efter några veckor? Jag har ganska stor trädgård så jag får plats med en mindre gödselstack i ena hörnet av trädgården :-)

Halvdansken
2010-05-20 13:49
#16

Som Annica skriver så ska det helst ligga och "brinna" i minst ett år, så du ska inte vända ner det alls nu.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

AnnicaB
2010-05-20 13:55
#17

Jag har aldrig kört med "färsk" gödsel själv så jag vågar inte riktigt svara. Någon annan som vet hur lång tid det tar innan hästgödsel kan anses vara "välbrunnen"?

Jag skulle nog göra som du föreslår - lägga den uppepå jorden och låta regnet göra sitt. Lägg då inte helt inpå stjälkar eller bladverk.

*** Qui vivrqa verra ***

Tangotime
2010-05-20 18:31
#18

Om jag lägger det på växter dör det då? Tänkte på ogräset och det andra vi inte vill ha i rabatten Skrattande

[Asta]
2010-05-20 19:08
#19

Jag har inte några idéer att komma med, men håller själv på med att försöka sprida marktäckare i mina rabatter. Jag inbillar mig att jag måste hålla på att rensa bort kirskål och annat ett tag, men att om jag är enträgen med det så ska marktäckarna ta över så småningom.

kickboard
2010-05-20 19:58
#20

Nackdelen med färsk gödsel är att det växer flugor i den :(

Annons:
Anand
2010-05-20 21:20
#21

Bästa sättet att ta död på kirskål är att lägga ett tjockt lager med gräsklipp på. Då ligger det och brinner samtidigt som det förhindrar ljus att komma ner. Kanske fungerar lika bra med gödsel som inte brunnit än men då blir det ju ladugårdslukt i trädgården. Gräset det torkar ju på ytan och luktar inte om man låter bli det.

Visserligen måste man ju göra detta en hel säsong för annars är de i farten igen. Försök aldrig gräva upp det för då tar du sönder rötterna och det blir ännu fler. Det ända som hjälper är att dra upp dom hela, hela tiden och att inte ge dom en chans att blomma.

Tangotime
2010-05-21 08:44
#22

Pust, det är sååå mycket enklare att bo i lägenhet!

(Fast inte alls så kul som att ha ett eget hus Skrattande)

Upp till toppen
Annons: