Annons:
Etikettkrukväxter-utomhus-krukväxter-inomhus
Läst 25972 ggr
kickboard
2010-04-26 18:44

Passionsblomman

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Döm om min förvåning då jag såg att min passionsblomma redan gått i blom.

Tog ut den i rumstemperatur i början av mars och den började skjuta nya skott direkt och  nu blommar den redan:)

Annons:
helisa
2010-04-26 19:59
#1

Va kul Skrattande

jag har 3 plantor som jag drivit upp från frän plockade i Grekland, men aldrig fått att blomma, ken det ha att göra med att jag inte så att säga aldrig vinter vilar den? För dom är gröna o fina i fönstret året om o växer som bara den.

lc-solkatt
2010-05-01 18:08
#2

så fiiin! Nu vill jag genast också plantera det! :)

kickboard
2010-07-06 10:45
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Sådde frön av passionsfrukt nu i vår och de har tagit sig i rekordfart, men bladen ser inte alls likadana ut som på den  köpta blomman. Finns det vitt skilda sorter?

ikna
2010-07-06 12:51
#4

#3 Jag brukar också ta frön från passionsfrukter och mina plantor har likadana blad som din. Bladen brukar inte flika sig förrän plantan fått en del blad. Lycka till och hoppas att du får frukt på den!

livat
2010-07-06 18:55
#5

Ibland börjar de blomma om man ändrar ställning på dem. Har du haft den uppbunden så släpp ner den, eller böj den. Det finns rätt många sorter.

flaxss
2010-07-06 19:30
#6

den med vit/blåa blommor som man oftast hittar som krukväxt heter blå passionsblomma, Passiflora caerulea. denna för att blomma vill gärna ha en köldperiod antingen på hösten eller på våren. en temperatur på ca +5c +10c kan få den till att blomma. dom blommar på ettråiga skott under sommaren-sensommaren. blir nätterna för varma så kan de sluta blomma. däremot för högtillväxt av skott behövs mycket värme.

köper man frukter från mataffären så är dessa oftast passiflora edulis, alltså inte samma art. dessa får annorlunda blommor, emn även denna vill ha det lite svalare på hösten elelr vintern för att triggas igång till att blomma. sedan tar det 1-10år innan en frösådd blommar. och frösådder har juvenilablad och adultablad, dom juvenila är hela sedan blir dom mer och mer delade. dom adultabladen är tjockare lite hårdare och läderakitga och grovt flikade. dessa blad brukar komma efter 2-5år. beronde på hur snabbt den utvecklas.

kan man så mår dom bra av att komma ut under den hela frostfriaperioden, avhärda dom först mot sol och blåst dvs sät dom skuggit och skyddat i ca 2-3veckor ev med väv om. sedan när dom vant sig vid att vara ute så vill dom vara i ett soligt och vartm läge. ge mycket näring och vatten så utvecklas dom fint och man får många blommor. sedan ta in innan frosten och övervintra antigen svalt menf rostfritt och ljust eller i rusmtemp under extraljus.

den blåa tål några frostnätter även i kruka.

Annons:
vojsan
2010-08-02 12:42
#7

Hej hopp!

Jag har som flera andra här inne planterat passion från en frukt jag har ätit, växten är jättefin men jag får nog vänta ett år eller nått på en blomma.

Eftersom jag inte har tålamod så gick jag och köpte en blå med blommor på. Min fråga nu är finns det i sverige något djur som kan pollinera blommorna eller ska jag leka med pensel själv…och vart i sådana fall? blomman är ju inte direkt liten :) Har ni några tipps?

[Sephrenia]
2010-08-04 00:03
#8

Putt (måste komma ihåg denna tråd, ska också driva upp passion)

vojsan
2010-08-12 00:43
#9

hej igen…tydligen så fanns det nått kryp som gillade min passion för nu har jag fått en frukt :)

undrar bara när den är mogen…

[Sephrenia]
2010-08-12 03:30
#10

När den börjar bli knövlig eller?

vojsan
2010-08-17 15:46
#11

#10

jag tänkte oxå att den borde bli knölig så jag hoppas på det :)

ikna
2010-08-17 18:22
#12

Det är svårt att se när passionsfrukten är mogen. Man behöver i alla fall inte vänta tills den blir bucklig, jag har tagit mina när de slutat växa och suttit ganska länge utan att något hänt. Till slut klarar jag inte att vänta längre och varje gång har frukten varit mogen.

[Sephrenia]
2010-08-17 20:10
#13

#12 okej.. är frukten självbefruktande antar jag? dvs tvåkönade blommor.

Annons:
vojsan
2010-08-18 15:44
#14

Den måste ju nästan vara självbefruktad eftersom jag inte har fler än en planta/blomma??!!

Men jag sörjer idag för min dotter hade lyckats ha av min passionsfrukt så nu behöver jag inte fundera över hur den är när den är mogen :S

[Sephrenia]
2010-08-19 21:29
#15

#14 Helt klart ^^

Åsa S
2010-08-19 21:44
#16

Den vanliga blå passionsblomman som säljs som krukväxt i affärerna bildar ofta skenfrukter ifall den inte blir pollinerad dessa frukter brukar vara helt tomma.

[Sephrenia]
2010-08-19 23:36
#17

Spännande!

kickboard
2010-08-20 09:32
#18

Jo, så har det varit med min. Den bildar en rund frukt som ser fin ut men det är bara luft i den:(

[Sephrenia]
2010-08-21 00:04
#19

Undra varför blommanm lägger sån energi på något dom ej säkrar deras spridning (artens överlevnad)?

vojsan
2011-06-28 20:22
#20

Puttar upp med frågan: har någon fått en ätlig frukt från den blå? Min själv planterade Passion dog under vintern, tror att jag gav den för lite vatten:( men nya är på gång. Har även köpt en hybrid stickling från odla, undrar om det blir nått att mumsa på:)

Annons:
Bjornen
2011-06-28 22:33
#21

Passionsblomman kan ibland vara nyckfull att få att blomma. Vissa plantor vill helt enkelt inte blomma oavsett knep. Därför är alla plantor som säljs endast sticklingförökade.

vojsan
2011-06-29 07:52
#22

Där ser man, men det är nått speciellt med att plantera själv och se hur det växer:)

[Dezederia]
2011-07-01 21:38
#23

(Tass) Vill vet mera ;P

vojsan
2011-08-25 09:19
#24

Uppdatering om min blå Passion. Den har växt och blommat som bara den. denna sommar. Just nu är den fylld med nya knoppar och jag räknade just till 5 frukter :) Om det nu inte är skenfrukter är de ätliga tro? Någon som vet? Min självplanterade Passion växer oxå så det knakar hoppas att den överlever bintern

KerstinP
2012-08-20 00:05
#25

Jag har 5 frukter på min passionsblomma som jag köpt som krukväxt.

Tycker det är väldigt coolt att det blivit frukter Glad

Är det någon som vet vilken färg frukterna har när de är mogna? Är alla passionsblommors frukter ätliga?

Tacksam för lite råd.

inu
2015-05-07 15:55
#26

Putt på denna tråd :)

Köpte en passiflora idag och tänkte plantera ut den på min balkong. Är det för tidigt än tror ni? Bor i Stockholm.

http://sirinulot.wordpress.com/

catr.ruds
2015-05-12 18:42
#27

#25 Jag har läst att passionsblommors frukter ska vara giftiga.

Jag har satt fröer som jag har köpt men det tar bara sån himla tid innan det kommer upp nåt. Lite tråkigt för längtar så.

Annons:
Kryddis
2015-05-12 19:15
#28

#27
Nej, frukterna från Passiflora caerulea är inte giftiga. Men, oftast är de mer eller mindre tomma och innehåller inte allt det goda som frukterna från Passiflora edulis. Däremot kan man faktiskt så frön från passionsfrukter man har köpt i affären. Den bör dock odlas i växthus, men om man har tur kan den funka på fönsterbrädan. Med lite mer tur får man efter några år blommor som liknar dem i TS och har man ännu mer tur får man passionsfrukter.

Upp till toppen
Annons: