Annons:
Etiketterköksväxterkryddorläkeörter
Läst 7174 ggr
Miza
5/4/10, 10:20 AM

Var trivs Basilika?

Jag har försökt plantera och så basilika men misslyckats varje gång. Ska dom har växt hus? Ska fröna sås först och sen planteras ute?

Annons:
Åsa S
5/4/10, 11:35 AM
#1

Basilika måste förkultiveras (gror bäst ifall man behandlar fröerna som ljusgroende), basilika är en av de köldkänsligaste växterna man odlar hemma och den trivs faktiskt bättre på en fönsterbräda/inglasad balkong/altan än ute planterad i marken. Sätt växten gärna i stora krukor under sommaren då kan du få rejäla "busk"plantor.

Maria
5/4/10, 10:02 PM
#2

Jag har alltid min Basilika inne i köksfönstret. Den dricker oftast kopiösa mängder vattenGlad

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Miza
5/5/10, 8:35 AM
#3

Ahaa så den är en väldigt törstig plantta? Glad

Åsa S
5/5/10, 10:05 AM
#4

Njae så värst mycket törstigare än andra växter är de ej, orsaken till varför man får vattna ofta är att man för det mesta har dem i alltför liten kruka. Basilika bör gradvis planteras i större kruka, under sommaren brukar jag ha mina i 3-5liters krukor och inte tycker jag man får vattna ovanligt ofta en stor jordvolym torkar inte upp så snabbt. Mina plantor brukar vara ganska rejäla plantor så en stor kruka ser inte konstig ut.

Miza
5/7/10, 7:40 PM
#5

Tycker dom om skugga, sol eller sol/skugga?

dolfen
5/7/10, 8:12 PM
#6

Att sätta basilika vid tomatplantorna i växthuset ska ha en ohyreavskräckande effekt.

Annons:
Maria
5/7/10, 8:29 PM
#7

#6 Vilket bra tipsGlad

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Åsa S
5/7/10, 9:57 PM
#8

Om plantorna sakta får vänja sig vid sol så går det utmärkt att ha dem i sol jag har mina i uterummet och där silas ju den värsta gassande solen bort men det är riktigt ljust. Tar man plantor direkt från inomhusmiljö ex. från soligt fönster och ställer ut dem direkt i riktig sol så bränns de sönder så vänj dem sakta för den riktiga solen.

Upp till toppen
Annons: