Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

Aktiviteter och evenemang Annat som lever Byta-sälja-köpa - plantor och annat Fruktträd, bärbuskar och bärväxter Fröer och frösådder Gräsmattor, grovplanering och gödsling. Krukväxter orkidéer Krukväxter, utomhus och inomhus Pelargoner och speciella krukväxter Kulturväxternas historia Köksväxter, kryddor och läkeörter Lökar och knölväxter Vilda växter och ogräs Ohyra, skadedjur och sjukdomar Parker, plantskolor och evenemang Prydnadsträd, -buskar och klätterväxter Rabatter, perenner och annueller Rosor Sajten Trädgårdens byggprojekt Trädgårdsarbete i största allmänhet Trädgårdsböcker och -kurser Trädgårdsdesign, -trender och -prylar Trädgårdsmaskiner och -redskap Vatten i trädgården och vattenväxter Växthus, uterum och vinterträdgård Vad är det? Övrigt utan anknytning till trädgård
Köksväxter, kryddor och läkeörter

Var trivs Basilika?

2010-05-04 10:20 #0 av: Miza

Jag har försökt plantera och så basilika men misslyckats varje gång. Ska dom har växt hus? Ska fröna sås först och sen planteras ute?

Anmäl
2010-05-04 11:35 #1 av: Åsa S

Basilika måste förkultiveras (gror bäst ifall man behandlar fröerna som ljusgroende), basilika är en av de köldkänsligaste växterna man odlar hemma och den trivs faktiskt bättre på en fönsterbräda/inglasad balkong/altan än ute planterad i marken. Sätt växten gärna i stora krukor under sommaren då kan du få rejäla "busk"plantor.

Anmäl
2010-05-04 22:02 #2 av: Maria

Jag har alltid min Basilika inne i köksfönstret. Den dricker oftast kopiösa mängder vattenGlad

/Maria

Anmäl
2010-05-05 08:35 #3 av: Miza

Ahaa så den är en väldigt törstig plantta? Glad

Anmäl
2010-05-05 10:05 #4 av: Åsa S

Njae så värst mycket törstigare än andra växter är de ej, orsaken till varför man får vattna ofta är att man för det mesta har dem i alltför liten kruka. Basilika bör gradvis planteras i större kruka, under sommaren brukar jag ha mina i 3-5liters krukor och inte tycker jag man får vattna ovanligt ofta en stor jordvolym torkar inte upp så snabbt. Mina plantor brukar vara ganska rejäla plantor så en stor kruka ser inte konstig ut.

Anmäl
2010-05-07 19:40 #5 av: Miza

Tycker dom om skugga, sol eller sol/skugga?

Anmäl
2010-05-07 20:12 #6 av: dolfen

Att sätta basilika vid tomatplantorna i växthuset ska ha en ohyreavskräckande effekt.

Anmäl
2010-05-07 20:29 #7 av: Maria

#6 Vilket bra tipsGlad

/Maria

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.