Annons:
Etikettergräsmattorgrovplaneringgödsling
Läst 5761 ggr
Tangotime
5/24/10, 8:58 AM

Komposten.

Jag kan inget om trädgård och hur man ska sköta den. Men i helgen körde jag iväg delar av vår kompost. Mest grenar från äppelträden osv. Så nu har vi bara jord kvarsom blivit efter ogräsrens osv. Jag grävde lite i högen och i mitten ser det ut att vara jätte fin jord! Men vi slänger vår aska ifrån kaminen i komposten. Förstör det rabatten om man använder jord med aska i?

Sen undrar jag hur jag ska sköta komposten så det blir jord av den snabbare? Vi har en gammal hög som jag inte rört förens nu och som har jätte fin jord. Men sen har vi en hög till där vi slänger nytt ogräsrens osv. Ska jag bara låta det ligga på högen eller ska jag vända ner det i högen?

Annons:
Åsa S
5/24/10, 9:03 AM
#1

Jord med aska i har ofta högt pH så man bör inte slänga ut det på surjordsväxter typ rhododendron men annars kan man använda det.

Vill man att allt ska förmultna hyfsat snabbt ska allt man slänger vara finfördelat inga grenar el liknande. Det ska varvas blött och torrt material, inga tjocka lager med bara en sak. Komposten ska vara fuktig typ urkramad disktrasa. Det är bra att vända runt i komposten med jämna mellanrum så man får ner syre som behövs vid förmultningen.

Högen med bra jord är färdig att användas så där ska du inte slänga på ogräsrens utan använd jorden istället.

Tangotime
5/24/10, 9:08 AM
#2

Ja det är därför vi har två högar för att vi inte ska slänga nytt rens på den fina jorden. Okej, så vi kan använda jorden med aska i till ex Rosor, tulpaner och plymspireor?

bluemary
5/26/10, 10:48 AM
#3

Ska inte blomsteraffärer som säljer uteväxter ha något som
 gynnar komposten ? Tror det är flytande.

Tangotime
5/26/10, 10:59 AM
#4

Jag har också fått för mig att det ska finnas något som man kan ha i kompisten för att det ska bli bra jord fortare? Eller kanske bara bättre jord helt enkelt. Någon som vet?

Åsa S
5/26/10, 7:28 PM
#5

Trädgårdsbutiker säljer kompostmedel men det funkar lika bra att vattna komposten med guldvatten (urin + vatten) el. plocka upp lite hästskit från ridvägarna det innehåller massor av nyttiga förmultningsbakterier. Jag har testat alla dessa, kompostmedlena tycker jag funkade sämst man märkte ingen skillnad.

Tangotime
5/26/10, 9:39 PM
#6

Okej, då tar jag med mig lite häst skit från stallet Cool

Annons:
chocolatina
5/28/10, 12:04 AM
#7

Det går också fint att slänga på några nävar pelleterad hönsgödsel eller lite jord från en "färdig - nästan färdig" komposthög, särskilt om man har mycket torrt klipp.

Viktigast att den är fuktig

asvensso
5/28/10, 4:02 PM
#8

Nu blir jag intresserad nar aktivering av komposten kommer pa tal. Jag har precis blivit med tradgard och skall starta en kompost, tankte jag. En vaninna som har tva hons pa tomten sager att hon anvander deras spillning for att fa fart pa komposten. Tankte hora om det funkar med andra husdjurs spillning typ kanin eller marsvin. Ar det nagon som vet?

DesK
5/28/10, 4:28 PM
#9

Kaninspillning hade jag i många år i min kompost och det funkade utmärkt Glad Så jag gissar att det funkar med många olika slags spillning.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Åsa S
5/28/10, 7:21 PM
#10

Höns/kanin/marsvinskit brukar vara utmärkt i komposten. Även fårskit, getskit och koskit funkar ifall man har den typen av djur.

(katt och hundskit är dock inte så bra)

asvensso
6/1/10, 4:40 PM
#11

Namen vad bra! Lagger man in allt tillsammans dvs bade spillning och hyvelspan/halm eller maste man sortera lite?

lotta69
6/3/10, 5:39 PM
#12

allt organiskt funkar, alltså även spån och halm. Både jag och döttrarna har gnagare och allt från burarna åker ner i komposten. För ett år sedan skaffade vi varmkompost med tanken att slippa kommunens tunna och papperspåsar. Jag drömmer om fint godis att lägga i rabatterna.Glad

menhir
6/3/10, 10:43 PM
#13

Om man vill ha jord att så i vill man förståss ha riktigt fin kompost men annars funkar det kanon att använda den "halvsmälta" komposten. Nedbrytningen fortsätter då i jorden (det är ju så det funkar i naturen).

Vi komposterar inte så mycket längre, där läggs bara det som inte får plats i rabatter och land. Allså lägger vi gräsklipp, växtrester (inte ogräs) rakt i rabatterna. Det har förbättrat vår tunga lerjord betydligt och det blir mindre ogräs (det som kommer upp är lättare att ta bort).

Ju enklare desto bättre!

Annons:
Upp till toppen
Annons: