Annons:
Etiketterfruktträdbärbuskarbärväxter
Läst 5450 ggr
ebbasiglite
2010-05-12 16:34

Kiwi

Är det någon här på sajten som vet hur man driver upp Kiwi plantor? Allt jag vet är att det krävs en hona och en hane för frukt. Hur ser man skillnaden på dessa?

Jag ska här i dagarna sätta Kiwi och hoppas på resultat. Jag kommer att så dem ifrån frö och hoppas därför att jag tills dem tagit sig att jag vet skillnaden på en hona och en hane så jag vet vad jag ska spara.

På ett ungefär hur höga blir dem? Kan dem ge frukt om dem bevaras inomhus eller ska dem planteras ut? Ska honan och hanen dela kruka eller ha separata krukor?

Jag bor i lägenhet och testar det här på lite skoj. Jag har ett citronträd som är litet, i kruka, som ger frukt. Den pollinerar jag själv med en liten pensel. Ska samma göras på Kiwipalntorna?

Tacksam för alla svar.

Annons:
Åsa S
2010-05-12 19:53
#1

Du kan inte se skillnaden på plantorna förren de blommar (måste titta ifall de har ståndare eller pistill i blomman)och från frösådd till blomma tar det normalt 4-5år. Om det är vanlig Kiwi som den man köper i matbutiken så är det en ganska grov slingerväxt som kan slingra iväg 4-6m ifall den planteras i gynnsamt läge utomhus i zon 1 i kruka lär den bli mindre men de brukar behöva rejäla krukor. Kiwi är lövfällande och måste övervintras kallt (bara ett par plusgrader) inget ljus behövs eftersom den är lövfällande. Utan kall vintervila brukar den inte sätta några blommor.

vojsan
2010-05-17 11:48
#2

Hej Ebba…

Jag har oxå planterat kiwi för första gången, tråkigt nog har bara en planta överlevt efter att ha fått alldeles fö mycket vatten…spännande…

Men ditt citronträd, har du sått det från kärna eller har du köpt färdig planta? väldigt nyfiken då jag också har ett citronträd som är ca 4 år gammalt nu och hoppas på frukt om nått år….:)

Linda

Upp till toppen
Annons: