Annons:
Etiketterprydnadsträdbuskarklätterväxter
Läst 9278 ggr
Tetis
2010-06-07 00:59

Vad är detta för häck?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Någon som vet vad detta är för något. Har frågat mina grannar då de har likadan häck. Men de kommer inte ihåg vad den heter, men det ska var något med "karp" trodde de.

Annons:
Åsa S
2010-06-07 10:25
#1

Ser ut som någon har formklippt en Aronia melanocarpa ett växtslag som passar bättre till friväxande häckar, vill man ha formklippt häck finns det mer lämpliga växtslag.

Bären används som färgämne i livsmedelsindustrin + i våra grannländer i öst kokar man ofta saft och liknande på Aroniabär, bären är dock inte så goda naturella.

Tetis
2010-06-07 20:46
#2

Tackar så mycket för hjälpen, förstår mina grannar som inte kom ihåg vad häcken hette Glad men nått med karp var det i alla fall.

Lill-Kisse
2010-06-09 20:06
#3

Visst finns det vissa likheter med Aronia, men jag har svårt att tro att den skulle kunna växa sig så där tät. Din häck verkar ha tätare grenverk och mindre blad. Hur ser bären ut? Vilken färg får bladen på hösten?

Beträffande bär från Aronia, så kan jag berätta att de anses ovanligt värdefulla eftersom de är rika på antioxidanter. De smakar inte alls illa naturella om man pressar ut saften och sockrar lite. Då tycker jag att man får en mycket läskande och god saft. Man kan göra likör och lite av varje av dessa bär, så Aronian är mycket användbar.

Upp till toppen
Annons: