Annons:
Etikettträdgårdsarbete-i-största-allmänhet
Läst 17899 ggr
exitingsvillemo
5/15/10, 5:43 PM

Lupiner överallt!

Vi har lupiner på vår baksida och visst dom är jättefina när dom kommer tidigt, men vid midsommar har dom börjat blomma över och ser bara förskräckliga ut.

Hur gör ni andra som har lupiner? Skär ni ned dom helt efter blomning?

Det är ju ingen hemlighet att lupiner sprider sig väldigt mkt, idag har jag ägnat dagen åt att dra upp lupiner ur jordgubbslandet, inte kul, för det är ju inte det enklaste att dra upp hela blomman, då den rotar sig nå fruktansvärt, hur kan man begränsa dom? Går det öht att göra det?

Annons:
Catrin83
5/16/10, 12:25 AM
#1

Andra våren för mig med trädgård. Förra året klippte jag ned förställningarna efter blommningen, tyckte att det funkade bra. Logist sett känns det som att spridningen borde begränsas/hindras då man tar bort fröställningarna. Men som sagt är jag ingen expert.

Ahnna
5/23/10, 1:51 AM
#2

Ge dem till mig! Skrattande Du slipper dina utspridda lupiner och jag får fler lupiner - vinn, vinn! Cool

Jag har inga bekymmer med mina lupiner efter blomning, vad jag kan minnas. Men å andra sidan så står mina tätt ihop med andra växter som blommar efter midsommar, så här märks det inte att lupinerna har gjort sitt mitt i månadsskiftet juni/juli. (Några grannar är rosbuskar, vallmo, riddarsporrar och prästkrage.)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Mooniq
5/23/10, 10:14 AM
#3

Jag e en stygg en mot min Lupiner, penslar dom med Round up- sen e dom inte så kaxiga längre.. visserligen så blir den vissna plantan kvar men är lättare att klippa av vid markytan sen tar mamma natur hand om resten… så lat e jag.. Att pensla med RundUp är ok när man vill punktbegränsa vissa växter.

Förra året grävde jag o min pappa upp en stadig Lupin. Roten var nästan 70 cm lång.. efter det bestämde jag mig lätt för RoundUp…Skrattande

Monica

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

exitingsvillemo
5/23/10, 1:27 PM
#4

#2 Ahnna, det är bara att komma och plocka upp dom, du är så välkommen så Skrattande.

#3 RoundUp?? Berätta för en okunnig vad det är för ngt Glad

Halvdansken
5/23/10, 2:09 PM
#5

RoundUp är ett växt-dödar-medel.

Det finns olika, men RoundUp är väl det mest kända.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Ahnna
5/29/10, 12:49 AM
#6

#4 Lockande, måste jag säga! Skrattande Får se när jag har tid… Man kan ju inte döda lupiner sådär "bara för att", det måste ju vara olagligt! Förvånad

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
Lill-Kisse
5/31/10, 11:01 PM
#7

Min erfarenhet är att det är väldigt svårt att få bort Lupiner eftersom de får enorma rötter. Man gräver inte upp sådana rötter utan vidare. Därför bör man noga tänka efter var man vill ha dem och försöka begränsa spridningen. Att klippa bort fröställningen hindrar bara fröspridningen, men är alldeles nödvändigt för att hålla Lupinerna inom ett begränsat område.

grundig
6/10/10, 5:14 PM
#8

lupiner som är så vackra =) komme rihåg när jag var liten och mor o far och jag var ute och åkte o jag skrek varje gång jag såg dupiner =)

har själv problem med liljekonvaljer (stavat rätt?)  bara blad men inga blommor

exitingsvillemo
6/10/10, 6:52 PM
#9

#8 ja Lupiner är jättevackra, innan och precis när dom blommar, men dom blommar över så fort och då är dom inte ett dugg fina längre.

Att behöva slita upp lupiner från jordgubbslandet är heller inte så kul =)

Lill-Kisse
6/10/10, 10:13 PM
#10

#9 Lider med dig. Det räcker fint att njuta av Lupiner efter dikesrenarna. Inte vill man kämpa med dem i jordgubbslandet.

pyromanen
6/12/10, 10:31 PM
#11

Lupiner är vackra, men man vill ju gärna ha annat än lupiner också.  Hos oss är dom hemska på att ta över.  Jag har inte så mycket tid att ägna åt trädgården och har därför accepterat att det är mycket lupiner (försöker slänga ut lite lupinfrön av andra färger så det blir lite snyggare)  men sen har jag några rabatter, jordgubbslanne mm där det istället rådar nolltolerans mot lupiner.  De åker upp när de är små, då är de lättare att dra upp.

Roundup gillar jag inte.  Monsanto (som tillverkar mojset) skröt så länge med att det snabbt bryts ner. Ja det bryts snabbt ner till två andra ämnen, varav det ena sedan finns kvar hemskt länge i naturen och ställer till det!  Att använda gift gör inte jag om inte det handlar om att inte få mat på bordet annars (och den situationen har hidtills inte inträffat) lite lupiner tycker jag definitivt inte är anledning nog att smutsa ner moder jord med kemikalier!

exitingsvillemo
6/12/10, 11:32 PM
#12

#11 nej jag vill heller inte sprida ut gifter på gården, dels för att vi har både barn och djur och dels för att jag hållermed dig att lupiner inte är skäl nog till att smutsa ner moder jord med kemiska medel.

De lupiner som jag i år hittade i jordgubbslandet var just nya skott, men jag kan lova att dom rotat sig väl ändå, jisses magadalena vad dom sitter djupt och hårt.

Lill-Kisse
6/13/10, 12:41 AM
#13

#12  Det räcker inte att rycka och dra. Man måste oftast gräva djupt och bända upp rötterna med en grep.

Annons:
exitingsvillemo
6/13/10, 12:50 AM
#14

#13 ja precis, men att harva i jorgubbslandet med grep är inte ett dugg roligt, där jordgubbsplantorna står ganska tätt.

Så i år har jag helt enkelöt fått ta den bit av roten jag fått med för att slippa slakta hela landet.

Just nu tycker jag om mina lupiner, det är jättefint utanför mitt fönster, ett helt hav av nyblommade lupiner Kyss fråga mig igen efter midsommar om jag tycker det är lika vackert då Flört

anki1
6/14/10, 11:48 PM
#15

Jag tänker köpa roundup nu, Jag har kämpat i många år med kirskålen. NU tar jag till giftet lite h är och där, för att försöka begränsa dom lite. så att dom inte tar över i rabatterna.Men jag har märkt att stjärnflockan håller ner dom lite och så praktlysingen. så dom ska jag sprida i rabatter. DE är som ogräs hos mig. men fina. tur det kanske. Lupiner har jjag med.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

pyromanen
6/15/10, 12:04 AM
#16

#13 om man tar tag i småplantorna direkt när de gror så tycker jag det funkar för hand. Men har de väl bildat sin jäxxxx rot, då är det spade…

#15 OBS att det finns krav på utbildning för att få använda Roundup numera, (fast det kanske du har och då vet du ju hur du kan göra och inte…).

pyromanen
6/15/10, 11:40 AM
#17

Tillägg till #16: Det finns "lightvarianter" av roundup som alla får köpa och använda i sina trädgårdar utan utbildning.

AnnicaB
6/16/10, 1:55 PM
#18

#15 - Praktlysing??! Det är värre gissel än kriskål att begränsa/bli av med….

Bästa sättet att bli av med kriskål är att hoppa av, klippa, noppa av, klippa, noppa av… ja du fattar :) Rötterna dör utan bladen till slut, de behöver fotosyntesen för att överleva.

*** Qui vivrqa verra ***

AlbaStiffler
6/18/10, 10:24 AM
#19

För att odla lupiner, räcker det att gå på en klarblommad dikesblomma o samla in fräerna? O sedan sprida ut dem i luften där man vill ha dem? Eller måste man även torka fröerna o sen gräva ner dem på plats?

exitingsvillemo
6/18/10, 6:15 PM
#20

#19 det räcker oftast att bara plocka frökapslarna och kastya ut där du vill ha dom. Dom brukar sprida sig som 17 av sig själv

Annons:
AlbaStiffler
6/18/10, 11:13 PM
#21

Perfekt, då ska vi sprida ogräs. Såååå vackra!

Upp till toppen
Annons: