Annons:
Etiketterprydnadsträdbuskarklätterväxter
Läst 7284 ggr
Maria
2010-05-12 20:46

Fjärilsbuske beskära?

Jag köpte en Fjärilsbuske förra året som blommade sent och vackert.

Nu ser grenarna ganska döda ut. Det kommer lite grönt på nedre halvan men å andra sidan sett så är det ju en sen buske.

Min fråga är om jag kan klippa av topparna där även förra årets torkade blomställningar sitter kvar eller om jag ska låta den vara?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Halvdansken
2010-05-12 21:01
#1

Jag har för mig att man ska skära ner den varje år.

Tänk på att om du skär mitt på få kommer det att bildas en "valk", jättefult.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Maria
2010-05-12 21:04
#2

OK, tackGlad Jag får väl skära lite oregelbundet så att valkarna inte syns så mycketFlört

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Halvdansken
2010-05-12 21:06
#3

Ja, googlar man lite så verka det vara valfritt att beskära, men i varje fall inte "farligt".

Vad är det för färg? Jag har ingen bra plats ännu för en, men det kommer. Tror jag gillar de där riktigt mörklila.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Maria
2010-05-12 21:08
#4

Denna är riktigt mörklila och jag trodde inte förra året att den skulle blomma så fint första året.

Det mest magiska var att det faktiskt vimlade av fjärilar runt den. Jag trodde det bara var någonting man saFlört

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Halvdansken
2010-05-12 21:11
#5

Wow. Jag ska helt klart fixa en plats åt en eller två.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Maria
2011-04-23 08:21
#6

Hittade min gamla tråd igenGlad

Hade nämligen samma fråga i år. (hade redan glömt hur jag gjorde förra året) men den blommade fantastiskt i höstas och jag kan nu se var jag klippte den ganska tydligt bara att jag inte kommer ihåg när.

Kan verkligen rekommendera denna buske om man gillar fjärilar och den är dessutom så vacker och roligt när något blommar lite senare.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
[Asta]
2011-04-23 12:50
#7

Jag följer en del trädgårdsbloggar också. Slottsträdgårdsmästaren har skrivit så här om syrenbuddlejan.

Maria
2011-04-23 13:38
#8

#7 Åh, tack för en trevilg länk.Glad

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Upp till toppen
Annons: