Annons:
Etiketterfruktträdbärbuskarbärväxter
Läst 9237 ggr
kickboard
5/23/10, 1:31 PM

Ny intressant bärbuske: saskatoon

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

För två år sen planterade jag två buskar av saskatoon och nu såg jag att den ena börjat blomma, så kanske får vi ett smakprov på bären i år. Bifogar bild på min buske.

Här finns bra info om busken:saskatoon

Annons:
[Ankanxxx]
5/23/10, 8:42 PM
#1

Det lät intressant. Vart år man tag på Saskatoon?

kickboard
5/24/10, 8:39 AM
#2

Jag köpte från Blomqvists plantskola i Finland, men de finns säkert i Sverige också:

Blomqvist plantskola

flaxss
5/24/10, 8:06 PM
#3

så roligt att din blommor, hoppas du får mycket bär på den.

den heter egentligen Bärhäggmispel (Amelanchier alnifolia) den finns att köpa på de flesta plantskolor annars kan dom säkert ta hem. den finns som E-planta som är härdig och frisk (härdig till zon 6). jag tycker detta är en väldigt trevlig buske med vacker blommning på våren-försommaren och ljusgrön vacker blad utsprickning sedan på sommaren mustig grön färg och till hösten en eldig höstfär. väldigt lättskött.

Åsa S
5/24/10, 10:00 PM
#4

Som jag förstått det är Saskatooner speciella namnsorter av bärhäggmispel speciellt framodlade för att användas inom bärproduktion i nordamerika och de ska ha bättre smak, större bär och mindre beska än själva rena arten (som är bärhäggmispel). Det finns fler saskatoonsorter än en, ex. Önskebrunnen (postorder) säljer sorterna Nortline, Smoky & Martin.

Sukram
5/24/10, 10:16 PM
#5

enligt skud så har den rena arten även synonym namnet saskatoonbär. på eng heter busken även så. och såklart finns det namnsorter som är framtagna för just bären. //FLAXSS var det som skrev detta.

Upp till toppen
Annons: