Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

Aktiviteter och evenemang Annat som lever Byta-sälja-köpa - plantor och annat Fruktträd, bärbuskar och bärväxter Fröer och frösådder Gräsmattor, grovplanering och gödsling. Krukväxter orkidéer Krukväxter, utomhus och inomhus Pelargoner och speciella krukväxter Kulturväxternas historia Köksväxter, kryddor och läkeörter Lökar och knölväxter Vilda växter och ogräs Ohyra, skadedjur och sjukdomar Parker, plantskolor och evenemang Prydnadsträd, -buskar och klätterväxter Rabatter, perenner och annueller Rosor Sajten Trädgårdens byggprojekt Trädgårdsarbete i största allmänhet Trädgårdsböcker och -kurser Trädgårdsdesign, -trender och -prylar Trädgårdsmaskiner och -redskap Vatten i trädgården och vattenväxter Växthus, uterum och vinterträdgård Vad är det? Övrigt utan anknytning till trädgård
Fruktträd, bärbuskar och bärväxter

Ny intressant bärbuske: saskatoon

2010-05-23 13:31 #0 av: kickboard

För två år sen planterade jag två buskar av saskatoon och nu såg jag att den ena börjat blomma, så kanske får vi ett smakprov på bären i år. Bifogar bild på min buske.

Här finns bra info om busken:saskatoon

Anmäl
2010-05-23 20:42 #1 av: [Ankanxxx]

Det lät intressant. Vart år man tag på Saskatoon?

Anmäl
2010-05-24 08:39 #2 av: kickboard

Jag köpte från Blomqvists plantskola i Finland, men de finns säkert i Sverige också:

Blomqvist plantskola

Anmäl
2010-05-24 20:06 #3 av: flaxss

så roligt att din blommor, hoppas du får mycket bär på den.

den heter egentligen Bärhäggmispel (Amelanchier alnifolia) den finns att köpa på de flesta plantskolor annars kan dom säkert ta hem. den finns som E-planta som är härdig och frisk (härdig till zon 6). jag tycker detta är en väldigt trevlig buske med vacker blommning på våren-försommaren och ljusgrön vacker blad utsprickning sedan på sommaren mustig grön färg och till hösten en eldig höstfär. väldigt lättskött.

Anmäl
2010-05-24 22:00 #4 av: Åsa S

Som jag förstått det är Saskatooner speciella namnsorter av bärhäggmispel speciellt framodlade för att användas inom bärproduktion i nordamerika och de ska ha bättre smak, större bär och mindre beska än själva rena arten (som är bärhäggmispel). Det finns fler saskatoonsorter än en, ex. Önskebrunnen (postorder) säljer sorterna Nortline, Smoky & Martin.

Anmäl
2010-05-24 22:16 #5 av: Sukram

enligt skud så har den rena arten även synonym namnet saskatoonbär. på eng heter busken även så. och såklart finns det namnsorter som är framtagna för just bären. //FLAXSS var det som skrev detta.

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.