Annons:
Etikettervilda-växterogräs
Läst 3399 ggr
Sagoberattaren
2010-05-29 23:36

Ta bort mossa ur nytt land

Skall odla upp ett nytt land.

Fast det ar helt igenvaxt, hogt gras, och MASSOR av mossa.

Vill ej kanna panik (sa mycket att gora nu|) Landet ar ej stort, har rensat knappt halften. Fast det skall ju sas ocksa och hinna komma upp.

det ar bara all denna mossa. Racker det inte om jag tar bort ograset, och sen vander pa jorden, innan jag sar?

Tankte sa rodbetsfron, satta gul lok (dar har jag fgardiga lokar) Och purjolok, den har jag satt i mjolkpaket inne, sa de har borjat komma upp.

Annons:
Halvdansken
2010-05-30 01:17
#1

Om har varit så pass igenvuxet ska hela grässvålen upp, dvs du ska skala av 5-6 cm över hela stycket.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Lill-Kisse
2010-05-31 23:30
#2

Det finns olika metoder, men alla kräver mycket arbete. Rensar man bort gräs och sår fina frön, torde gräset snabbt komma igen och ta över. Då rekommenderar många att man sätter potatis första året och rensar flitigt hela sommaren. När man tar upp potatisen rensar man noga igen.

En annan metod är att lägga ut ett tjockt lager av tidningar och lägga på mycket kompost och jord att så i. Då kväver tidningarna en hel del av gräs och ogräs, så att man hinner med att rensa bort det som ändå kommer upp senare.

En del lägger ut markduk och monterar lådor att fylla med jord och så i. Det verkar ganska praktiskt på många sätt.

Oavsett om du väljer någon av dessa metoder eller någon annan, så se på grönsakslandet som ett flerårigt projekt och stressa inte. Nog kan du att få sallad, ärtor och lök redan i sommar. Lycka till!

Sagoberattaren
2010-06-02 04:40
#3

Har hort/last att efter att det satts potatis pa ett stalle, skall jag vanta tre ar innan jag satter potatis igen samma stalle. Det var potatis pa det stallet forforra aret. Forra aret ?

Blir nog att jag rensar, Ledig anda till augusti.

Halvdansken
2010-06-02 10:58
#4

Du ska gräva genom jorden också. ett spadtagdjupt. Sen på med kompost eller annan jordförbättreing.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Lill-Kisse
2010-06-09 19:51
#5

#3 Ja, det är alldeles riktigt. Man vinner mycket på växelbruk. Då utarmas inte jorden på samma ämnen. Dessutom undviks att sjukdomar från en typ av växt (t ex potatis) får fäste och sprids till nästa skörd.

Tar man noga reda på vilken ordning man bör byta från ett växtslag till ett annat, så kan det ge rikligare skördar. En del tar till vana att dela upp sitt land i tre eller fyra partier, som de förflyttar de olika slagen mellan. Man skiljer t ex på rotfrukter, grönsaker ovan jord och ärtväxter. Det finns många bra böcker som beskriver det här.

Upp till toppen
Annons: