Annons:
Etiketterprydnadsträdbuskarklätterväxter
Läst 16942 ggr
DesK
2010-05-19 18:37

Spaljé med perenna klätterväxter?

Hej! Glad

Jag hittade just hit till denna trevliga sajt.
Vi ska göra en spaljé som insynsskydd utanför ett rum med stora fönster. Spaljén kommer att stå i full sol cirka 2,5 ut från en husvägg. Huset ligger alltså rakt norr om den tänkta spaljén.

Fråga 1: Vilka klätterväxter skulle ni rekommendera till denna spaljé?

Fråga 2: På tomten finns en magnifik vildvin, går det att ta skott av den och sätta vid den nya spaljén?

Fråga 3: Det finns även en kaprifol på tomten, går det att ta skott av den och sätta vid den nya spaljén?

Fråga 4: Går det att flytta vildvinet och eller kaprifolen?

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
Anand
2010-05-19 21:22
#1

På fråga 2,3 och 4 så är svaret ja.

Vildvin har oftast avläggningar, de grenar som ligger på marken brukar få rötter. Annars kan du ta krukor med jord och lägga en gren utan att klippa av den i krukan så tar de snart fart och bildar rötter. Då är det bara att klippa av den sen och plantera den på den andra platsen. Det går att ta sticklingar på båda men det gör man oftast tidigt på våren och det tar ganska lång tid. Om man inte vill flytta hela så kolla om det inte finns små plantor runt den stora som du kan ta och flytta.

[Asta]
2010-05-19 22:11
#2

Varför inte plantera någon sort klematis. Någon sort som blommar nästan hela sommaren

Halvdansken
2010-05-19 23:47
#3

Svårt att få en klematis som blommar hela sommaren, men köp två olika, en tidig och en sen.

Varför inte Rosor?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

DesK
2010-05-20 18:37
#4

Tack för svar och tips! Glad

Vi kommer att testa att göra ett antal avläggare som #1 föreslår och även gräva upp del av vildvinet. Sedan ska vi fundera över vilka övriga växter vi ska ha mot spaljén. Förra sommaren köpte vi en Flammentanz klätterros och en Klematis Jackmani. Klätterrosen satte vi vid entrén och Klematisen sitter vid ett flaggstångsfundament. Bilder kommer när det har blivit mer fart i dem. Alla tips mottages tacksamt Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Solaika
2010-05-20 22:09
#5

Jag har blivit totalkär i Klematis av alla de slag.. har köpt tre stycken som ska få klä in vår altan i sommar :) Hittade även en klätterhortensia som ska få vara med o klä in altanen. Det ska bli kul att se hur den blir :)

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

DesK
2010-05-22 10:25
#6

Klätterhortensia hade jag när jag bodde på Värmdö och den täckte en hel vägg (cirka 3 meter bred) så jag var tvungen att varje år göra "hål" i den för fönstret, som fanns mitt på väggen Glad Alltså om man bor någorlunda bra till verkar den växa som bara den Glad Jag är också mycket förtjust i Klematis Glad det finns ju så många fina sorter, men det finns också många fina klätterrosor, nackdelen med dem är väl bara taggarna.
Vi har en Kaprifol också som står väldans dumt i ett mörkt hörn, så jag tänker testa att ta avläggare av den också. Kaprifolen är alldeles kal nedtill men blommar magnifikt uppe på taket Förvånad Undrar om man kan gräva upp den och flytta den också? Den har nog stått där i minst 30 år. (Sambon har bott här i 20 år och den var stor redan när han kom hit)

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
Solaika
2010-05-22 20:52
#7

Hoho, va häftigt med en så stor klätterhortensia :D Än så länge är den inte mycket större än när jag planterade den.. men jag har stora förhoppningar om den :D

Klematis finns verkligen i såå många underbara färger o former. Önskar att jag hade haft mer utrymme.. då hade jag nog fyllt en rabatt med bara klematisar i olika färger o former ;)

Rosor gillar jag inte.. det satt rosbuskar här när vi flyttade in.. men de fick korgen på en gång. Visst är väl blommorna fina.. men jag avskyr taggbuskar. Det enda som får ha taggar i min trädgård är krusbärsbusken ;)

Kaprifol kan jag absolut ingenting om.. men det känns ju rent spontant som att det skulle vara lite riskfyllt att flytta en så gammal grej.. men det överlåter jag till någon mer kunnig att svara på :)

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

Anand
2010-05-23 02:19
#8

Passa era väggar bara när det gäller klätterhortensian. Den kan förstöra en trävägg totalt.

Solaika
2010-05-23 10:04
#9

Den sitter mot altanen så det är ingen katastrof om den blir förstörd.. men än så länge har den inte tagit tag om nånting utan bara står rätt upp o ner o får blad o knoppar :)

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

DesK
2010-05-23 22:32
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

#8 Min blivande spaljé kommer att vara fristående, men jag tänker nog inte sätta någon klätterhortensia vid den.

Är det så här man gör när man ska fixa avläggare?

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Anand
2010-05-24 17:28
#11

Vad fint :) Ja det kan nog funka även om jag alltid har tagit de som legat på marken. Grenen ska liksom löpa igenom jorden med en bladförgrening i jorden om du förstår. Det är vid noderna/bladskaftet som anlagen finns.

DesK
2010-05-24 21:47
#12

#11 Skrattande Ja de grenarna ligger ordentligt med flera bladförgreningar ner i jorden. Vi har två hjälpsamma fyrbeningar som gärna gräver i ny fin jord, därför är det lite säkrare att göra så här. Inte så där jättesnyggt men praktiskt. Hur länge ungefär ska de vara så här nu?

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Åsa S
2010-05-24 21:53
#13

Vet inte riktigt vilken växzon men en vinranka kan ju trivas i soligt läge och det finns sorter som är härdiga upp till zon 5-6. Fint bladverk, kanske inte så färggrann blomning men har man blå el. röda druvor så blir det ju färg framåt sensommar-höst.

Annons:
[Sephrenia]
2010-05-26 07:29
#14

Jag röstar för Wisteria (japanskt blåregn), klematis, vildvin eller humle..

Solaika
2010-05-26 09:53
#15

Humle sprider sig nå GRYMT.. Mamma har en i sin trädgård som hon försöker bli av med

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

DesK
2010-05-26 11:00
#16

Eftersom jag bor i Falun är väl växtzonen IV - V så Wisteria faller tyvärr bort. Att någon annan sorts vinplanta än vildvin trivs i denna zon visste jag inte. Nu har jag ju 2 rätt stora vildvin som jag håller på att ta avläggare ifrån (se bild i #10) så den är given. Sedan har jag även en gammal Kaprifol som står så att man aldrig ser den, så även av denna tänker jag testa att ta avläggare. Humle hade jag där jag bodde tidigare och den är jag också lite sugen på. Man kanske inte ska blanda alltför många sorter? Spaljen beräknas bli 6-10 meter lång.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Åsa S
2010-05-26 19:26
#17

#16 Staketvindruvan Zilga är härdig till zon 5-6 (klarar -35-40C)och har blå druvor, vill gärna ha lågt pH i jorden men kan funka även i lite högre pH den brukar inte vara kinkig. Väldigt vanlig sort i handeln så har inte närmsta butik den hemma bör de inte ha problem att ta hem den + den brukar även säljas av postorderfirmorna.

DesK
2010-05-26 20:15
#18

#17 Det låter ju jättespännande, tackar för ännu ett bra tips Skrattande
Kanske skulle jag satsa på blandta vildvin och staketdruvor och kanske någon Klematis längs min blivande spaljé.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[Sephrenia]
2010-05-27 09:35
#19

#15 Humle kan man ju sätta rötterna i kärl så dom inte flaxar iväg ^^

Solaika
2010-05-27 09:41
#20

#19 Nå, den fanns redan på tomten när mor o far flyttade dit.. o de vill inte ha det.. så nu försöker mamma utrota.

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

Annons:
[Sephrenia]
2010-06-08 22:58
#21

#20 Ja då blir det ju värre Obestämd

Upp till toppen
Annons: