Annons:
Etiketterohyraskadedjursjukdomar
Läst 9162 ggr
pearlnharmony
6/4/10, 4:36 PM

Hjälp mot bladlöss

Jobbade idag på framsidan av huset och såg att en buske kryllade av gråa bladlöss. Det var rätt mycket Rynkar på näsan

Måste jag ta bort den eller har någon ett effektivt tips?

Tack//anki

www.pearlnharmony.se

Annons:
Halvdansken
6/4/10, 4:43 PM
#1

Jag brukar klämma ihjäl dem, eller spruta med såpvatten.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Åsa S
6/4/10, 5:35 PM
#2

Buskar och träd dör ej av bladlöss så man måste inte bekämpa + många av lössen (det finns många olika arter) går bara på ett fåtal växtslag.

Ofta får buskarna löss för att de har fått för lite vatten, mycket vanligt på buskar nära husväggar och liknande där det är bra dränering. Det kan ofta räcka att spruta regelbundet med en hård stråle kallvatten från vattenslangen med jämna mellanrum för att hålla antalet nere. Nackdelen med att spruta med medel såpa el dyl. är att problemen på sikt brukar bli värre eftersom det ju även tar död på nyttodjuren som brukar lägga sina ägg i bladluskolonierna ex. en blomflugelarv kan äta 100st löss/dag, även nyckelpigelarver äter en massa löss och sprutar man med såpa dör de också och lössen har då inga naturliga fiender och kan fritt föröka sig igen, bladlöss idkar ju jungfrufödsel så det räcker ju att bara 1st överlever för att de ska bli massor av löss igen.

beem
6/4/10, 10:06 PM
#3

Effektivt på större växter / buskar är att ta vattenslangen.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

pearlnharmony
6/4/10, 11:03 PM
#4

Tusen tack för svaren! Vattenslangen är ca 1 meter från busken med löss så imorgonbitti blir det morgon dusch för buskenGlad

OleaViola
6/5/10, 7:33 PM
#5

Hej jag har haft problem med löss som är nästan genomskinliga på undersidan av Bladen på många av mina växter det Började på dom små plantorna jag hade på min inglasning sen har även några av de andra på utebalkongen fått en del sånt speciellt mina gurkörts plantor

Liknar inte vanliga Blad löss någon som vet !

Cazzos
6/5/10, 9:00 PM
#6

Bladlöss skyddas typ av myrorna och nyckelpigslarver äter upp dem..

Du kan annars (om du inte vill spruta ner dina växter) gå på nyckelpige-jakt och fånga ihop så många nyckelpigor du kan i närheten av dina plantor, sen kan du låta dem bo på dina plantor och kanske så kläcler de ägg och larverna äter upp allihopa.

Men det tar förstås jättelång tid.

Bäst är nog att använda något medel till det. Vet dock inte vilket.


Annons:
pearlnharmony
6/7/10, 10:49 AM
#7

Glad Jag gick på nyckepigejakt igår kväll så nu har nyckelpigorna  frukost, lunch och middag i överflöd!

www.pearlnharmony.se

Cazzos
6/7/10, 6:49 PM
#8

Nu får du vänta på att de får ägg.. massor med ägg…. och sen kommer de underbara larverna som glupsar upp bladlössen på nolltid!

Då har du verkligen gjort en insats för miljön ;)

Är inte 100% säker på om självaste nyckelpigorna äter bladlöss, men deras larver gör det iallafall.


Upp till toppen
Annons: