Annons:
Etiketterfruktträdbärbuskarbärväxter
Läst 9873 ggr
Cazzos
6/5/10, 8:57 PM

Hur planterar man mango?

Kan någon ge mig steg-för-steg på hur man odlar mango?

Kanske tips på en hemsida där det står hur man gör?

Gärna bilder på era mangoodlingar :) (om ni har några)


Annons:
Halvdansken
6/5/10, 9:00 PM
#1

Har du provat att googla? Här tex.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Cazzos
6/5/10, 9:08 PM
#2

#1 Tack för tipset


Cazzos
6/5/10, 9:11 PM
#3

#1 Det står fröskida, vad är det? Det som är innuti kärnan? Ska jag plocka ut den?


dolfen
6/5/10, 9:18 PM
#4

Sist la jag mango-kärnan i vatten tills den började "bryta sig ut".

Då bröt jag bort skalet och planterade grodden.

(Vattnet, som mango-kärnan låg i, byttes dagligen.)

En gång tidigare tog jag inte bort skalet. Efter ett tag upptäckte jag en massa sorg-myggor som höll till vid krukan. Då jag sköljde rent  från jord (för att sätta den i ny jord och bli av med sormyggorna) upptäckte jag att små larver kröp på/i "skalet.

Nu vet jag inte om skalet i sig var på något vis lockande för sorgmyggorna, men för säkerhets skull tog jag bort skalet nu sist.

Bilden på "larverna på/i skalet", ska finnas här "någonstans".

kickboard
6/5/10, 10:27 PM
#5

Jag fick också larver runt mangokärnan då jag planterade den hel, så det är nog inte rätta sättet.

Cazzos
6/6/10, 12:18 AM
#6

Jag ska alltså byta vatten dagligen och vänta tills kärkan spricker upp och ta ut den förstorade limabönan (skämt åsido) och plantera den i en stor kruka med jord?

Vill inte se några larver här inte….


Annons:
Cazzos
6/6/10, 12:19 AM
#7

kärnan inte kärkan*


Cazzos
6/18/10, 2:12 AM
#8

Vårat mangoskal har stått i ett glas vatten (byter vattnet dagligen) i minst 2 veckor men ingenting har hänt.

Mamma sa att hennes pappa (när hon var liten) tog en kniv och bröt upp skalet och planterade.

Jag frågar igen: Ska jag ta ut innehållet från självaste kärnan eller ska det vara en öppning på det hårda skalet?


Upp till toppen
Annons: