Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

Aktiviteter och evenemang Annat som lever Byta-sälja-köpa - plantor och annat Fruktträd, bärbuskar och bärväxter Fröer och frösådder Gräsmattor, grovplanering och gödsling. Krukväxter orkidéer Krukväxter, utomhus och inomhus Pelargoner och speciella krukväxter Kulturväxternas historia Köksväxter, kryddor och läkeörter Lökar och knölväxter Vilda växter och ogräs Ohyra, skadedjur och sjukdomar Parker, plantskolor och evenemang Prydnadsträd, -buskar och klätterväxter Rabatter, perenner och annueller Rosor Sajten Trädgårdens byggprojekt Trädgårdsarbete i största allmänhet Trädgårdsböcker och -kurser Trädgårdsdesign, -trender och -prylar Trädgårdsmaskiner och -redskap Vatten i trädgården och vattenväxter Växthus, uterum och vinterträdgård Vad är det? Övrigt utan anknytning till trädgård
Fruktträd, bärbuskar och bärväxter

Hur planterar man mango?

2010-06-05 20:57 #0 av: Cazzos

Kan någon ge mig steg-för-steg på hur man odlar mango?

Kanske tips på en hemsida där det står hur man gör?

Gärna bilder på era mangoodlingar :) (om ni har några)

Anmäl
2010-06-05 21:00 #1 av: Halvdansken

Har du provat att googla? Här tex.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Anmäl
2010-06-05 21:08 #2 av: Cazzos

#1 Tack för tipset

Anmäl
2010-06-05 21:11 #3 av: Cazzos

#1 Det står fröskida, vad är det? Det som är innuti kärnan? Ska jag plocka ut den?

Anmäl
2010-06-05 21:18 #4 av: dolfen

Sist la jag mango-kärnan i vatten tills den började "bryta sig ut".

Då bröt jag bort skalet och planterade grodden.

(Vattnet, som mango-kärnan låg i, byttes dagligen.)

En gång tidigare tog jag inte bort skalet. Efter ett tag upptäckte jag en massa sorg-myggor som höll till vid krukan. Då jag sköljde rent  från jord (för att sätta den i ny jord och bli av med sormyggorna) upptäckte jag att små larver kröp på/i "skalet.

Nu vet jag inte om skalet i sig var på något vis lockande för sorgmyggorna, men för säkerhets skull tog jag bort skalet nu sist.

Bilden på "larverna på/i skalet", ska finnas här "någonstans".

Anmäl
2010-06-05 22:27 #5 av: kickboard

Jag fick också larver runt mangokärnan då jag planterade den hel, så det är nog inte rätta sättet.

Anmäl
2010-06-06 00:18 #6 av: Cazzos

Jag ska alltså byta vatten dagligen och vänta tills kärkan spricker upp och ta ut den förstorade limabönan (skämt åsido) och plantera den i en stor kruka med jord?

Vill inte se några larver här inte....

Anmäl
2010-06-06 00:19 #7 av: Cazzos

kärnan inte kärkan*

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.