Annons:
Etikettkrukväxter-utomhus-krukväxter-inomhus
Läst 8860 ggr
mariatingsund
2010-06-23 17:20

vem äter upp mina sansaverior?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nja, det ser ut som om något skadedjur kalasar på mina svärmorstungor. Jag misstänkte tvestjärtar tidigare då jag fick syn på en springande sådan, men nu har jag inte sett sådana inomhus i evigheter, ändå blir mina blad såhär:

Kan någon vänlig själ tipsa mig vad det kan vara och hur jag skonar mina växter?

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Annons:
Åsa S
2010-06-24 00:00
#1

Kan vara öronvivlar, de är nattaktiva och gömmer sig på dagen i vrår, gardiner etc. De vuxna djuren gör konduktörsklipp i bladen. Det är dock de feta bäbisarna (larver) som ställer till störst skada eftersom de glupskt äter upp alla rötterna.

Öronvivlar kan äta på många växter, ett år var det en sansevieria som rötterna försvann ifrån och när man tittade i jorden låg de feta larverna där. Denna vinter upptäckte jag att min mor och barn + en pelargon var nästan helt utan rötter vid omplanteringen och samma feta larver låg där. Även fuchsiorna i garaget hittar jag vissa år öronvivellarver i jorden hos.

mariatingsund
2010-06-24 01:15
#2

Tack Åsa, kunde du göra något o rädda växterna?

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Åsa S
2010-06-25 00:21
#3

Det är svårt att göra något åt larverna, vet man att de finns i jorden kan man ju plantera om och pilla bort larverna eller vattna med nematoder. Sansevierian kunde jag inte rädda men jag hade flera så det var ju bara att dela någon av de andra så hade jag ju en ny planta. Det som levde av pelargonen gjorde jag sticklingar av + några få bitar levde av mor och barn så den blev sticklingar den med.

Många fuchsior har dött under vinterförvaringen p.g.a dessa larver (men då har man ju ett giltigt skäl att köpa några nya sorter)

mariatingsund
2010-06-25 11:34
#4

Det eländet äter alltså allt? Jag ska då köra ut sansaverian och tömma från jord, men om baggen är kvar då går han o käkar på dem andra växterna ju. Jag läste efter ditt inlägg att man kan vattna ut larverna, om jag lägger hela krukan i en balja vatten, drunknar de kanske?

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Åsa S
2010-06-25 12:02
#5

Det är ju inte säkert att det fnns larver i jorden bara för att de finns vuxna, de kan ju ha valt någon helt annan växt att lägga ägg i + jag tror de brukar lägga ägg framåt hösten i krukväxterna för det är ju på vintern jag fått växterna uppätna och ofta har ju inte skalbaggslarver så jättelångt larvstadium.

[peter54]
2010-06-26 22:43
#6

Jag tror också att det är någon typ av larver som äter på dina Sansevieria (du har skrivit namnet lite konstigt)

Det är inte tvestjärtar hur som helst, eftersom de är rovdjur som i första hand lever av bladlöss. Jag skulle snarare ställa "bostäder" åt tvestjärtarna där du har ohyra.

Man tar en vanlig ren lerkruka och fyller den med bohö eller fint torrt gräs. Sedan ställer man krukan uppochner på jorden under den angripna växten. På natten går tvestjärtarna upp på bladen och äter ohyran.

Glad

Annons:
Åsa S
2010-06-27 00:16
#7

Det är inte larverna som gör konuktörsklippen det är de vuxna vivlarna som är mera åt skalbaggehållet, de är bra på att gömma sig då det är ljust.

mariatingsund
2010-06-27 00:36
#8

#6 du skrev rätt namn, men om du googlar  på sansaveria, hittar du samma växt, något lättare att uttala. Jag avstår nog från tvestjärtar ändå, men tack för tipset. Vi har alltid en massa löss på våra Rosor och det är ingen brist på tvestjärtar heller, så jag tror de inte hinner med kalasa så mycket på löss så de går åt.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

flaxss
2010-06-27 01:28
#9

#6 - tvestjärtar äter ockås blommor och växtdelar. bland annat änglatrumpter. jag skulle inte vilja ha tvestjärtar nära mina växter.

noob-4-life
2010-12-18 23:56
#10

tvestjärtar är nedbrytare och äter bara ruttna växtdelar.det är kortvingar som äter andra insekterGlad.

flaxss
2010-12-19 13:32
#11

dom äter även levande växtdelar.

noob-4-life
2010-12-19 16:36
#12

ok.tvestjärtar är kanske inte det bästa för krukväxternaObestämd.

Upp till toppen
Annons: