Annons:
Etikettervilda-växterogräs
Läst 7621 ggr
Sagoberattaren
6/2/10, 4:31 AM

Plocka maskrosor

Obestämd Kan jag fortfarande plocka maskrosor? Bor utanfor Goteborg.

Har redan plockat en del, fast jag behover mer.

Tog roten och bladen for ett par veckor sedan.

Vad kan jag ta fran maskrosen nu? De flesta har ju den dar frobollen nu,

Annons:
Halvdansken
6/2/10, 11:00 AM
#1

Plocka till vad?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Sagoberattaren
6/3/10, 4:28 AM
#2

Mat.

Halvdansken
6/3/10, 11:20 AM
#3

Käkar du maskrosor?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

moondancer
6/3/10, 1:22 PM
#4

Borde finnas blommande maskrosor på lite svalare platser, som t.ex. under träd. Sen brukar det inte dröja så mycket tills nästa omgång börjar

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

batski
6/3/10, 6:59 PM
#5

#3 Maskrosor är inte bara ätliga utan även nyttiga.

Gabriela
6/6/10, 5:51 PM
#6

Det finns många recept på nätet! Bland annat kan man göra maskrosgelé, fritera blommorna, koka te på rötterna, och mycket annat.

Mums! Tyst

Annons:
Lill-Kisse
6/9/10, 8:39 PM
#7

#5 Nyttiga? På vilket sätt då? Vad innehåller maskrosor som anses nyttigt? Är det säkerställt att de inte innehåller något gift också?

Maria
6/9/10, 10:15 PM
#8

Man kan göra maskrosvinOskyldig

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

DesK
6/10/10, 3:00 PM
#9

#8 Nu hann du före mig Flört Kan meddela att väl lagrat maskrosvin är riktigt gott Tungan ute Oskyldig Sallad av späda maskrosblad är en fransk specialitet och sägs vara mycket nyttig. Man kan med fördel ställa exempelvis en hink upp och ned över en liten späd maskrosplanta då blir bladen ljusa och inte fullt så beska. #7 Bladen är inte giftiga och knappast heller blommornn, men hur det förhåller sig med skjälken och rötterna vågar jag inte uttala mig om. Sannolikt har bladen ungefär liknande näringsvärde som många andra salladssorter.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Gabriela
6/10/10, 11:34 PM
#10

Roten är mycket bra för njurarna. Man kan torka den och sedan koka te. Hela växten är ätbar, och väldigt bra för kroppen! Att den inte kostar något och växter överallt är bara ett plus.

Det här är gammal kunskap som gått förlorat i jakt på den perfekta gräsmattan Tungan ute

Lill-Kisse
6/11/10, 2:50 AM
#11

"Nyttiga", "bra för njurarna" och "bra för hela kroppen" är alldeles för oklara påståenden, som man kan säga om vad som helst och ändå inte ha framfört minsta lilla fakta. Om kunskap är ny eller gammal spelar ingen roll, om man inte kan uttrycka vad kunskapen består i.

Vad är det för innehåll i Maskrosor som är nyttig? Vad händer i njurarna som är bra? Hur påverkas hela kroppen? Kan någon hänvisa till en källa där det förklaras närmare?

Jag undrar över det här, eftersom ämnen som kan vara bra för en individ, kan vara direkt skadliga för en annan. Därför bör man ta reda på fakta innan man börjar experimentera.

Inser att jag har halkat långt bort från ursprungsfrågan om var man hittar Maskrosor. Nu växer de nog till sig överallt efter värmen följt av regn. Bland höga gräs och runt buskar är mitt tips.

dolfen
6/11/10, 5:57 PM
#12

Det gick en dansk serie som jag tror hette "Örter - naturens eget apotek". Där berättade de bl.a vilka ämnen örterna innehöll.

Hoppas att de visar serien igen.

DesK
6/14/10, 2:29 PM
#13

#11 Jeremina har skrivit en bra artikel om maskrosor inne på Insidan Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
Gabriela
6/15/10, 11:49 PM
#14

@ #11 Ja du, ska man kunna allt om allt man äter bör man nog utbilda sig till Doktor i "Örtkunskap alt. Ätbarväxtkunskap"! Cool

Jag berättar ofta om saker jag läst i "seriösa" böcker men anger sällan källan. Många kulturer äter på ett sätt som vi inte gör (även våra urföräldrar åt på det sättet) och det finns inte så mycket forskning kring det. Eller, om man ska säga medicinsk beprövad forskning… hmmmm… vem betalar det? Undrar om det är läkemedelsindustrin?

Den "civiliserade" människan har förlorat mycket av sin kunskap och överlåtet det till olika experter och myndigheter. Jag vet av egen erfarenhet att man kan äta många olika växter. Ingen jag känner har någonsin blivit sjuk. Om maskrosor, t ex, kan du lätt se att dem blivit en bra affärsidé eftersom de säljs till högt pris som "sallad".I många utländksa tidningar finns recept (har flera hemma) på maskrosblommor. I böcker om örter finns angivelser om hur man tar tillvara maskrosrötter för att koka te och rensa olika kroppsorgan.

Eller så kan man köpa piller på apoteket! Eller vanlig nyponsoppa! Huvudsaken är att man har ett intresse av världen och naturen. Tyst

Lill-Kisse
6/23/10, 2:00 PM
#15

#13  Tack för länken! Där kom det fram lite mer. Tur att man inte har de nämnda besvären. Jag hoppas att vanlig sallad, mangold och liknande "godis" från grönsakslandet duger så länge man är frisk.

Upp till toppen
Annons: