Annons:
Etiketterfruktträdbärbuskarbärväxter
Läst 12611 ggr
AnnaLundin
2010-06-09 15:56

Valnöt

Kan man driva upp eget valnötsträd från valnötter? Hur gör man?

Det är torkade nötter plockade från ett träd växande i sverige och inte besprutat på något sätt…

Såg i någon annan tråd att det pratades om klimatzoner, jag bor i sydöstra småland om det spelar ngn roll.

Tacksam för svar!

Annons:
Åsa S
2010-06-09 16:01
#1

Det kan vara svårt i småland som ju är ett köldhål. Om det är äkta valnöt  så är den härdig i zon 1-2. Småland har på sina håll zon 4-5.

Frågan är bara om det finns liv i nötterna valnöt blör planteras snabbt efter skörden och så låter man sådden stå ute på vintern (de gror efter en köldperiod) och sedan brukar de gro till våren.

.

Den manchuriska valnöten kan funka bättre ifall man bor i kallare zoner och även den får ätliga nötter.

här hittas zonkarta

AnnaLundin
2010-06-09 17:05
#2

tack för svar!

Då är det nog inget liv kvar i dessa, då de är torkade och två år gamla… Tungan ute

Men jag ska absolut bege mig till trädet där dessa nötter är plockade och samla på mig ett gäng i år och plantera till hösten!

(kan man plantera i krukor som man gräver ner? och sen flytta plantorna?)

Kollade Zonkartan - nötterna är plockde i Zon 1 (Kalmar) och jag finns i zon 2. (några mil från kusten)

tillägger att jag är totalt nollställd vad gäller trädgårdspyssel …Tungan ute

Åsa S
2010-06-09 17:28
#3

Det går utmärkt att plantera i krukor som man gräver ner då hittar man dem lättare + flytt går ju också lättare.

AnnaLundin
2010-06-09 17:35
#4
Sukram
2010-06-11 01:22
#5

i zon 2 kan du ha äkta valnöt (för övrigt finns härdiga namnsorter av äkta valnöt odlade upp till norrland i zon 5 ). jag vet också att äkta valnötter växer i småland zon 2-3.

dom är ganska härdiga om dom får ett varmt och skyddart läge. vilket är viktigt varmt och skyddat läge.

själv har jag äkta valnöt i zon 2 i nord/östra skåne i ett blåsigt och kallt läge (står mitt ut på gräsmattan). som klarar vintern utan problem, dessutom klarade den denna senaste vintern utan skador. dock bör man från frösådd krukodla det i 2-4år så att det får en storlek och att det bygger upp rötterna. planterar man ut små fröplantor så kan dom frysa ner lite i topparna. mitt eget träd som jag sådde direkt i marken gjorde detta första vintern.

plus får du tag på många nötter och du får många som gror så kan du ju testa att ha några på friland.

AnnaLundin
2010-06-11 02:38
#6

tack för ännu mer info!

Jo, jag tänkte få tag på många nötter - min mamma som jobbar intill valnötsträdet brukar plocka med sig en hel hink…

Skyddade lägen finns det gott om här, frågan är väl i så fall hur tät "skog" de klarar att ha runt sig? Vad vill de ha för jordmån?

Annons:
pyromanen
2010-06-12 21:30
#7

Min äkta valnöt har nu överlevt 3 vintrar i södra Värmland! (Enligt kartan zon 3, men bra lokalklimat högt på en södersluttning på mycket bördig mark)

Emo
2018-10-18 12:10
#8

Mitt valnötsträd, som jag sådde för många år sedan bär nötter för första gången i år minst 50 stycken och jag har redan sått tre nötter, som jag antagligen inte får skörda några nötter från, men spännande ändå att så. Tänk på att de har pålrötter, så låt dem inte stå för länge på tillväxt innan du planterar ut dem där du vill ha dem. Vi har nog klimatzon 3 här. Småländska höglandet sticker ner med en snibb i Skåne och där ligger Röke.
Mitt persikoträd bar så mycket frukt i år att det blev många burkar persikosylt. Det trädet har jag också dragit upp från kärna.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Upp till toppen
Annons: