Annons:
Etikettervilda-växterogräs
Läst 8112 ggr
[Jeremina]
6/5/10, 8:46 PM

Vad är det här?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag undrar om någon vet vad det här röda är. Det här diket har aldrig sett ut såhär förut och det brukar inte växa vass eller vad det är där heller??

Annons:
[Jeremina]
6/6/10, 5:23 PM
#1

Ingen som vet?

Halvdansken
6/6/10, 5:26 PM
#2

Nån alg av nåt slag kanske? Det är ju jättesvårt att se på en bild bara.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[Jeremina]
6/6/10, 5:33 PM
#3

Det rödbruna ser så äckligt ut och jag undrar var det kommer ifrån. Tur är att det inte är nära vårat hus i alla fall.

mariatingsund
6/7/10, 12:08 AM
#4

Det är väl bara järnhaltig jord med mycket grundvatten, inget att äcklas över. Det som växer i vet jag inte vad det heter, men de blir jättefina framöver. Vi har mycket sådant här i skogen nära sjön.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

moondancer
6/7/10, 1:20 AM
#5

svårt att säga av den bilden, men det är troligtvis som #4 säger. Och är det inte det så är det troligen en alg.

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

[Jeremina]
6/7/10, 2:07 AM
#6

#4 Jag hoppas du har rätt men så mycket järn verkar vara för mycket då. Det är inte bra då om barnfamiljen som bor i ett hus nära intill får ner så mycket i sin vattenbrunn?!

Annons:
moondancer
6/7/10, 2:09 AM
#7

Järn är inte farligt för kroppen, men kan ge missfärgningar på porslin och textilier. Sedan smakar vattnet lite sämre (typ en svag smak av blod)

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

[Jeremina]
6/7/10, 2:11 AM
#8

Men för mycket järn kan vara skadligt för små barn!

DesK
6/7/10, 2:11 PM
#9

Det finns bra filter mot allt möjligt. Säg åt grannen att fråga någon expert på vattenreningsfilter. Den allra enklaste formen av sådant filter är väl Britta-kannan, men om den tar bort järn ur vattnet vet jag inte.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[Jeremina]
6/7/10, 11:05 PM
#10

Okej tack DesK!

mariatingsund
6/10/10, 11:52 AM
#11

Jag gick förbi dessa gröna "pinnar" idag, de har hunnit bli jättefina! Har tyvärr inte haft kameran med mig. Hur ser dina ut?

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

mariatingsund
6/15/10, 12:48 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Idag hade jag kameran med mig, men det är så många "fjädrar" på dessa grönpinnar så skärpan blev inget vidare. Jag bifogar ändå en bild.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

moondancer
6/15/10, 1:19 PM
#13

Svårt att se, men jag misstänker någon typ av fräken, troligen åkerfräken.  (http://linnaeus.nrm.se/) (http://www.odla.nu/)

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

Annons:
mariatingsund
6/15/10, 5:17 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Det måste nog bli kärrfräken då, eftersom den växer i kärr. Stammen är randig innan dessa fina "fjädrar" växer ut. Eftersom det är sådana mängder så tycker jag det är så himla vackert.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

mariatingsund
6/15/10, 5:22 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

En bild i tidigare stadie också, som jag misstror detsamma som jereminas bild.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Upp till toppen
Annons: