Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

Aktiviteter och evenemang Annat som lever Byta-sälja-köpa - plantor och annat Fruktträd, bärbuskar och bärväxter Fröer och frösådder Gräsmattor, grovplanering och gödsling. Krukväxter orkidéer Krukväxter, utomhus och inomhus Pelargoner och speciella krukväxter Kulturväxternas historia Köksväxter, kryddor och läkeörter Lökar och knölväxter Vilda växter och ogräs Ohyra, skadedjur och sjukdomar Parker, plantskolor och evenemang Prydnadsträd, -buskar och klätterväxter Rabatter, perenner och annueller Rosor Sajten Trädgårdens byggprojekt Trädgårdsarbete i största allmänhet Trädgårdsböcker och -kurser Trädgårdsdesign, -trender och -prylar Trädgårdsmaskiner och -redskap Vatten i trädgården och vattenväxter Växthus, uterum och vinterträdgård Vad är det? Övrigt utan anknytning till trädgård
Rabatter, perenner och annueller

Identifieringshjälp behövs

2010-06-11 19:57 #0 av: Rosino

Vi köpte för några år sedan ett hus byggt i början på 50-talet. Där hade bott en ensam gammal dam som haft blomrabbater, men de var då - och är nu - igenvuxna.

Det är först i sommar som jag lite börjat intressera mej för vår stora trädgård och funderat på vad som finns där. Jag är ingen kännare av blommor och har här nu till att börja med två växter jag funderar på om är ogräs? Ska jag rensa bort dem?

Första bilden

Anmäl
2010-06-11 19:58 #1 av: Rosino

och andra

Anmäl
2010-06-11 20:11 #2 av: kickboard

Den andra liknar en monarda eller temynta.

Anmäl
2010-06-11 20:23 #3 av: Rosino

# 2 hmmm nej jag sökte på temynta och om jag kommer ihåg rätt så ser de inte ut så när de blommar.

Jag har ett minne av att de har röda blommor, men mera i formen av en vallmo. Det visar sig ju snart hur blommorna ser ut Glad

Anmäl
2010-06-11 21:08 #4 av: Lill-Kisse

Den första ger associationer till Blodrot och den andra till Temynta. Det finns varianter av båda. Temynta har inte bara röda blommor utan snarare något blekt violett. Någon likhet med Vallmo tycker jag inte att Temynta har.

Ingendera verkar vara ogräs, snarare örter, men det beror å andra sidan på hur man definierar "ogräs". Tycker du att växterna är vackra? Kan du hålla dem inom ett begränsat område eller sprider de sig okontrollerat?

Anmäl
2010-06-11 21:14 #5 av: Rosino

#4 Dehär båda har nog hållit sig till de platser där de fanns när vi flyttade hit, de har inte spridit sig till andra platser, åtminstone inte i nån större utsträckning. Om ingen vet säker får jag återkomma med en bild på den andra då den blommar, då blir det kanske lättare.

Anmäl
2010-06-11 21:27 #6 av: Halvdansken

Håller med #4. Tycker du om dem, så behåll dem. Jag har fått hundkex i en av mina rabatter. Den liksom svävar över hostorna (funkia), jättevackert, så den får helt klart vara kvar och gärna sprida sig. Men det räknas som "ogräs".

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Anmäl
2010-06-12 00:14 #7 av: Åsa S

Bild 1 är skelört brukar räknas som ogräs, sprider sig ganska bra + är giftig.

Anmäl
2010-06-12 00:42 #8 av: Rosino

# 7 Tack, det stämmer - googlade och tittade på bilderna.

De blir nog bortrensade imorgon då, även om de är lite söta att se på.

Anmäl
2010-06-12 18:41 #9 av: moondancer

Den första ser ut att vara skelört. (vill du vara säker på det kan du nypa av ett blad. Är växtsaften gul är det skelört).

Anmäl
2010-06-12 18:53 #10 av: Rosino

# 9 Jo det var skelört Rynkar på näsan, men nu är de bortrensade.

Anmäl
2010-06-12 18:57 #11 av: moondancer

dom är fina, men jobbiga när dom bestämmer sig för att växa på fel ställe

Anmäl
2010-06-26 13:15 #12 av: Rosino

Nu har det visat sig att blommorna på bild nr 2 inte är röda som jag felaktigt kom ihåg Skäms, utan blå-lila. Det bör vara en perenn som heter toppklocka.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.