Annons:
Etiketterrabatterperennerannueller
Läst 6144 ggr
Cathy
6/21/10, 10:16 AM

Delning avväxter?

När man delar växter. Kan man dela dem med spaden på plats då med? Eller måste man gräva upp den?

Annons:
Halvdansken
6/21/10, 2:01 PM
#1

Du kan hugga dem mitt av om du vill, men ofta är det svårt att se exakt hur stor rotlumpen är, och var man ska dela. Jag lyfter alltid upp växten och kollar hur det ser ut.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Cathy
6/21/10, 7:17 PM
#2

Delar du med spade sen när du tagit upp roten? Delade en gräslöks rot med händerna som vuxit ett tag och var ganska bamsig. Det var inte lätt. Är det bara att gräva upp och dela i mitten och plantera igen?

Halvdansken
6/21/10, 7:32 PM
#3

Det beror på hur roten ser ut. Om det är en enda härva, liksom en klump när man grävt upp den, så sätter jag spaden i den och delar. Tjoff!!

Men ibland skickar växten ut en reva/stickling under jorden, och då kan man bara kapa den. Vissa växer kan man inte dela alls, de har en rot som bara går rakt ner, och den kan man inte göra nåt åt.

Det är därför man ska kolla hur det ser ut innan man gör nåt. I bland är det lite pilleri.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Halvdansken
6/21/10, 7:35 PM
#4

OBS!! Tänk på att växterna är väldigt känsliga för uttorkning i dessa lägena. Det kan räcka med 10 minuter i sol för att växten ska dö!! 

Jag har alltid grävt den nya gropen innan jag delar, så de kommer i jorden med en gång. Glöm inte att vattna ordentligt ett par veckor.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Cathy
6/21/10, 7:38 PM
#5

Kan man dela de flesta växter? Har en pion som jag har funderat på att dela och flytta

Halvdansken
6/21/10, 7:46 PM
#6

Pioner har rykte om sig att vara känsliga att flytta, men jag vete f*n…

Jag skulle flytta tre pioner och grävde upp dem. De föll liksom isär av sig själv och jag satte ner delarna lite här o där och de klarade sig. Förmodligen lämnade jag kvar nåt i jodern, för flera år efterår så kommer det upp nya pioner där den gamla stod. Pionens rötter ser ut som tjocka morötter.

Men det är lite pilleri, ingent tjoff-tjoff. Rekommenderar att du gräver med grep, så du inte hackar rötterna mitt av.

Sätt ner de delade bitarna i samma djup som de stod innan, inte djupare, som man ofta gör. Sätter du de för djupt så blommar de inte. Pioner ska stå ganska ytligt.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Annons:
kickboard
6/21/10, 8:37 PM
#7

Har flyttat en pion nu i vår och grävde djupt runtom och lyfte upp hela klumpen och den  var stor.

Planterade genast på nya stället, ytligt, och den har tagit sig och fått blad och till och med blomknoppar, men få se hur det går med det. Det sägs ju att pioner inte blommar på flera år när man flyttat dem.

Cathy
6/21/10, 11:27 PM
#8

Aj då. Kanske ska låta den vara kvar då. Den har hamnat lite bakom mina vinbärsbuskar. Men ska klippa ner dem sen efter jag plockat bären. så kanske ska låta pionen stå där den står. Obestämd

Halvdansken
6/21/10, 11:29 PM
#9

Nä, mina blommade med en gång. Tror att problemet är att man av vana sätter flyttade växter lite djupare än vad de stod innan. Det fungerar fint med allt utom pioner.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Ahnna
6/23/10, 12:55 AM
#10

Mina pioner, alla 50 stycken ungefär, är flyttade, sönderhackade, uppgrävda och flyttade igen under flera års tid nu. (Det kommer nya intressenter och gräver upp rötter varje säsong, eftersom jag försöker få pionbeståndet under kontroll.) De kommer alltid tillbaka, även där man tror att alla rotbitar är borta. Och de har hittills alltid blommat samma år som de har flyttats, även i de trädgårdar som ligger flera timmar med bil härifrån. Så ryktet att pioner är känsliga och inte blommar på jättelänge efter flytt är bara en myt, inget annat. Flört Maken till livskraftiga växter har jag sällan sett, faktiskt.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Cathy
6/23/10, 6:09 PM
#11

#10 Säger du det? Så de är inte så känsliga då? Gräver du bara ner dem eller tänker du på att inte gräva ner dem för djupt då? Vad är ditt knep?

Ahnna
6/23/10, 10:13 PM
#12

#11 Jag vet ju att pioner vill stå grunt, så jag sätter inte rötterna mer än 5-7 cm under jordytan. Sen behandlar jag dem helt "vanligt", det vill säga att de får nässelvatten lite då och då och en solig och varm växtplats i min typiska lerjord. Jag särbehandlar dem inte på nåt sätt.

En pion grävde jag upp "allt" av i våras och såg att det kom upp ett litet rött skott på samma plats i alla fall - varpå jag av misstag klev på skottet så att det gick av. Jag trodde att den plantan var borta i och med det, men nu är det 5-6 nya skott på samma plats och de växer som aldrig förr. Rotbitarna som jag flyttade därifrån är på väg att blomma i en närliggande rabatt.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Cathy
6/24/10, 3:06 PM
#13

nässelvatten? lerjord? hm… oki?

Annons:
Ahnna
6/24/10, 6:54 PM
#14

#13 Lerjord = väldigt styv lera som håller fukt extra bra, inte så mycket mull eller sand. Rosor älskar min jord, men jag har fått göra många upphöjda bäddar där jag vill ha andra växter som kräver lättare och porösare jord.

Nässelvatten = en näringsrik blandning av ruttnande nässlor och vatten, rik på bland annat kisel, som jag vattnar hela trädgården med 6-7 gånger under maj-juli. Plocka brännässlor, lägg i en hink med vatten med lock på, rör om då och då. Efter cirka en vecka luktar det jätteäckligt och vattnet är alldeles brungrönt, då blandar jag det med cirka 10 delar vatten och vattnar växterna med.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Cathy
6/30/10, 10:32 PM
#15

Grannen sa att det är bättre att dela växter till hösten när bladen vissnat ner. Att det inte var en bra idee´att dela ikväll före en varm dag som imorgon. Bättre med växt delning till hösten?? Kanske gjorde en groda började försöka gräva upp växten, såg först ut som en väldig rotklump med massor med trådar. men fick upp en annan rot tror inte det var den.Förvånad

Halvdansken
7/1/10, 1:02 AM
#16

Man brukar ju rekommendera att flytta växter på hösten, men man ska ju vara praktiskt också. Jag delar och flyttar när jag har tid och lust, bara man har koll på att de får vatten så brukar det fungera fint. Man ska inte stirra sig blind på "måste" och "ska".

Däremot klipper jag ofta av ca 50 % av blad och alla blommor/fröställningar, så att växten inte ska bekymra sig om dem. Det gör jag ofta när jag köpt från plantskolor också.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Cathy
7/1/10, 1:24 AM
#17

Tror jag väljer att vänta tills hösten , så rensar jag ogräs, tar bort malplacerade blommor. ( fröspridning), och fixar gräskanten så länge. Flört

Upp till toppen
Annons: