Annons:
Etikettkrukväxter-utomhus-krukväxter-inomhus
Läst 4091 ggr
Gosetassen
2010-06-16 02:16

Paprika

Min son har plantera en paprika planta med alla löv är tappad.. kommer den å klara sej då?? el måste jag köpa paprika å pantera en ny till han??

Mvh veronica en lessen son

Annons:
Åsa S
2010-06-17 20:43
#1

Om den inte har ens ett enda blad blir det ju svårt för växten att fotosyntesa så då är det nog tveksamt ifall den överlever då kan man nog behöva köpa en ny. Om det bara finns något enstaka pyttelitet blad i topparna så finns det ju hopp.

Plantera paprika i en stor kruka runt 10 liter, avhärda växten innan den ställs utomhus ifall den inte är van vid uteklimatet. +Ställ växten i ett ljust och varmt läge i lä så brukar man kunna få frukter innan hösten.

Yred3
2010-06-18 01:46
#2

När jag var barn satte min föräldrar några frön från paprikan som vi hade ätit i tre valiga lerkrukor och det blev många paprikor därefter. Det finns ju frön att köpa nu. Lycka till!

magma
2010-06-19 16:19
#3

Det blir svårt att hinna med att få skörd om man sår paprikafrön nu, de tar lååång tid på sig att utvecklas. Jag sådde bananpaprika i februari- nu har de sedan kanske tre veckor tillbaka börjat bilda frukter. Men det brukar finnas plantor att köpa i t.ex handelsträdgårdar, Plantagen och dylikt.

helisa
2010-06-19 20:08
#4

Det går alldels utmärkt att plantera paprika i krukor inne o skörda året om.

Jag brukar ta in mina på hösten om dom inte hinner fördigt i växthuset. o har då färsk paprika nästan fram till jul. Sen vilar dom ett tag o blommar sen om o sätter nya frukter året efter igen

magma
2010-06-20 23:48
#5

Men vad kul, då ska jag ta och prova att spara några plantor i år! Blir de inte lätt angripna av spinn och dylikt under vintern?

helisa
2010-06-21 21:55
#6

#5 Ingen aning, jag har inte haft några problem med det men…

Annons:
Upp till toppen
Annons: