Annons:
Etiketterprydnadsträdbuskarklätterväxter
Läst 17661 ggr
Solaika
6/17/10, 12:32 PM

Klippa syren?

Bör jag vänta till i höst med att klippa ner min syrenbuske eller kan jag göra det när det har blommat färdigt?

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

Annons:
Åsa S
6/17/10, 1:23 PM
#1

Det beror på vad du vill åstadkomma med klippningen. Klipper man på vårvintern så brukar man få en mycket kraftig skottbrytning och man får många unga fina skott. Klipper man sommar-höst får man färre nya skott.

Oavsett vilken metod du använder får du inga blommor de första 1-2åren ifall du klipper ner växten hårt.

Solaika
6/17/10, 3:28 PM
#2

Den har haft massor med blommor nu men har väldigt lite blad. Den behöver få en chans att orka få nya blad. Sen växer den ut över där vi ska sätta staket så jag behöver minska ner den lite på ena sidan.

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

DesK
6/19/10, 11:56 PM
#3

Vi har en gammal syrénhäck på tomten som bara blommar högst upp, så även vi funderar på att skära ner den kraftigt. Frånsett tipset att hellre skära ner syrénen på vårvintern, om man vill ha många nya skott, undrar jag hur långt ner man kan kapa den?

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Åsa S
6/20/10, 12:06 AM
#4

Nere vid marken.

Syren beskärs genom att de äldsta grenarna tas bort ända nere vid marken, ifall det är vanlig bondsyren och inte någon ympad ädelsort. Man brukar göra en totalföryngring över några år man kapar inte ner allt på en gång.

DesK
6/20/10, 12:12 AM
#5

Tackar för utförligt svar Glad Då ska jag ta mig an dette kommande vårvinter.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

awjungfru57
6/20/10, 12:41 AM
#6

förutom det Åsa skriver så kan man gräva bort rotskott mot sittplatsen - om den inte är för kraftig, då blir det ju tungt och jobbigt. eller så håller du bara ner dom grenarna som skjuter ut mot sittplatsen.

Annons:
DesK
6/20/10, 12:52 AM
#7

Förlåt men nu fattar jag inte vad du menar? Sittplatsen för kraftig? Finns ingen sittplats intill häcken här.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

ginnan
6/20/10, 10:20 PM
#8

Vi fick rådet att klippa ner vår häck till 1 dc över marken, detta skulle göras  tidigt på vårvintern. Efter bara ett par år hade den växt sej nästan 1 1/2 till 2 meter, tät och vacker.

awjungfru57
6/22/10, 1:26 AM
#9

#2 ..jag tjatar om sittplats, du hade ett staket.. men du förstår poängen, man kan vara tuff mot syrener, dom tål nästan vad som helst. Dom är nästan som ogräs. Jag har stammat upp tre syrener och flätat ihop dom, funkar fint. Man kan leka lite med om, klippa och tukta, och flytta på dem.

Upp till toppen
Annons: