Annons:
Etiketterrabatterperennerannueller
Läst 13376 ggr
sighni
2010-06-22 08:51

blå blomma

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Är det någon som vet vad denna blomma heter? Den är väldigt vanlig i södra Sverige och växer som ogräs.

Annons:
kickboard
2010-06-22 10:01
#1

Det ser ut som den förhatliga vallört jag har försökt utrota i min rabatt under många år.

Ahnna
2010-06-23 00:50
#2

Japp, det är vallört. Jag hatar dem! Skrikandes De är överallt där jag absolut inte vill ha dem och det GÅR inte att bli av med dem! Jag har testat snart allt utom dynamit.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

SannaHolmgren
2010-06-24 00:05
#3

Och jag som försökte plantera dem för fyra år sen en hel sommar, men de bara dog…

mariatingsund
2010-06-24 09:42
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Jag tycker också att de är fina, i rätt miljö förstås. Hata en växt, nja jag vet inte, det är nog överdrivet. Jag har typ indisk fingerört som fröar av sig och nu finns i hela trädgården, men de är fina och jag är lika glad i dem som då jag köpte dem.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

magma
2010-06-24 12:52
#5

Jag gjorde misstaget att tänka att "nja, de är ju fina, de kan ju få stå kvar" när de helt plötsligt dök upp i min rabatt.

Nu är de i stort sett det enda som växer där, de har snart kvävt de gamla, fina, doftande höstfloxen och är på utflykt långt ut i gräsmattan! Skrikandes

mariatingsund
2010-06-24 16:08
#6

Det är ju naturens ordning, den starka överlever och frodas medan den svaga lever fattigt. Naturlag nr 1.

Jag försöker vara som kungen i Antoine de Saint Exupery`s "Den Lille prinsen". När lille prinsen möter kungen på en planet, som skryter om sin makt, då vill lille prinsen att han beordrar solen att gå ner, eftersom han älskar titta på solnedgång. Då säger kungen: Jag väntar in de gynnande förhållandena (dvs solnedgången) för att beordra solen att gå ner. Så jag gör som så: den som frodas i min trädgård, får frodas, medan jag flyttar ifrån de blommorna som jag vill behålla till en annan plats där de trivs bättre.Skrattande

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Annons:
Ahnna
2010-06-24 18:50
#7

För mig är det inte överdrivet att hata vallört Flört, för den är ivägen för mina trädgårdsplaner och innebär enorma mängder extrajobb varje säsong, helt i onödan. Igår stod jag och en till person på knä och slet upp nästan alla plantor vi hittade - idag är några nya på väg upp… Mitt i min tilltänkta häck med riddarsporrar! För att kunna göra verklighet av häcken så måste jag gräva, gräva, gräva bort vallört över ett stoooort område, täcka med markduk och börja om från början med anläggningen av den delen av trädgården. (Och hoppas att de långa rötterna inte letar sig upp på sidan av duken.) Så jäkla onödigt, om föregående ägare av tomten bara hade låtit bli att plantera de där ogräsen! Skrikandes

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

mariatingsund
2010-06-24 19:56
#8

Skrattande Synd, de är ju fina, både fina blommor och bladverk, också tåliga, men visst, riddarsporrar är också fina och jag vill definitivt inte lägga mig i hur du vill få det i din trädgård, det är upp till var och en.Oskyldig Jobbar du på så flitigt, då får du snart se resultat.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Ahnna
2010-06-24 20:13
#9

#8 Jag tycker att de är helt okej när de blommar, men de lägger sig ju ner efteråt och breder ut sig i alla andra rabatter och fröar dessutom av sig nåt fruktansvärt. SÅ fina är de inte att jag vill ha dem i HELA trädgården! Tungan ute

Häcken med riddarsporrar blir cirka 30 meter lång i en upphöjd bädd, därav att vallörten hamnar precis mitt i vägen för byggarbetet med bädden. Och det kommer se skumt ut med ett avbrott mitt i häcken om jag låter vallörten vara kvar, så nu har jag bestämt mig för att gräva bort allt som går. Jobbigt, men jag har tolererat vallörten sen jag flyttade hit 2006 och nu orkar jag inte mer! Foten i munnen (Min vallörtssamling är rätt stor och tar upp åtskilliga kvadratmeter.)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

mariatingsund
2010-06-25 11:35
#10

Lycka till, det är ju också roligt att få det snyggt som du vill, sen kan man glädja sig åt det.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Åsa S
2010-06-25 12:04
#11

Vallört kan man göra jättebra växtnäring av som inte alls stinker som nässelvattnet.

http://www.odla.nu/metoder/vallort.shtml

sighni
2010-06-25 19:28
#12

Tack ska ni ha! Då vet jag att den heter vallört. Det var roligt att veta.

Jag tycker den är jättefin och jag har stora ytor så jag är glad att den sprider sig men jag förstår problemet om man inte vill ha den. Jag trodde jag rensade mammas trädgård på dem förra sommaren. Nu är där lika mycket igen!  Jag ska flytta hit det också.

#4 Är det den röda blomman som heter indisk fingerört? Den var vacker.

#11 Den är ju tydligen användbar ocksåFlört.

Upp till toppen
Annons: