Annons:
Etiketterprydnadsträdbuskarklätterväxter
Läst 6641 ggr
pearlnharmony
2010-06-29 11:11

Har jag dödat kaprifolen?

Min sambo vill inte ha buskar och dylikt längst husväggen så för några veckor sedan så grävde han upp Kaprifolen och flyttade den till altanväggen istället. Den såg fin ut några dagar men nu är den helt vissen och ser död ut Rynkar på näsan

Finns det något sätt som gör att den kan komma igen?

Ska jag klippa ner rankorna så den kanske kan få ny energi?

Tacksam för svar//Anki

www.pearlnharmony.se

Annons:
Åsa S
2010-06-29 11:25
#1

Det är sämsta tiden att flytta växter nu, lövfällande växter bör flyttas då de är i vila = sen höst el tidig vår då växten ej har blad.

När man flyttar växter förstör man alla fina tunna rottrådar som sitter längst ut på varje rot det är enbart där växten suger vatten + näring. När växten flyttades nu så är den full av blad men alla rötter som försörjer bladen blev förstörda och då är det helt normalt att bladen vissnar. Kaprifol brukar dock vara livskraftig så har ni inte låtit den torka ut helt så finns det ju hopp om liv, jag hade testat att vattna regelbundet och ev. skugga den med en fiberduk tills rotsystemet vuxit ut och den kan börja grönska igen.

pearlnharmony
2010-06-29 11:36
#2

Vi flyttade den på morsdag, men det var väl för sent det med kanske. Jag vattnar den regelbundet så den har inte torkat ut. Ska jag klippa ner rankorna?

Vi är helt nya med trädgård då vi flyttade från lägenhet in till detta underbara paradis i januari i år. Har redan gjort misstaget att klippa ner ALLA vattenskopp på äppelträden så nu kryllar det av nya vattenskott. (fick rådet av en belevad trädgårdsmästare…Rynkar på näsan )

Tack för ditt svar! Anki

www.pearlnharmony.se

magma
2010-06-30 17:34
#3

Tycker du ska göra som du föreslog, dvs klippa ned den ordentligt, och så se till att den inte torkar ut som #1 skrev. När ni reducerade rotmassan så orkade den inte med att förse den stora blad och grenmassan med vatten och näring, så för att skapa mer balans mellan rotsystem och bladmassa så behöver du minska ned grenarna.

magma
2010-06-30 17:35
#4

PS: Om ni tar bort nya vattenskott nu vartefter de kommer, så går det lätt att riva bort dem med händerna, om det görs innan de hårdnat och blivit mer förvedade.

pearlnharmony
2010-07-02 10:33
#5

#3 Ska genast ut och klippa ner den ordentligt nu. Dels för att det ser ju inte roligt ut och dels för att det känns som om grenarna tar massor av energi och att den snabbare återhämtar sig om man tar bort dessa långa rankor.

Men, kommer det inte nya vattenskott direkt efter man tagit bort dem? Fick tips att klippa bort 50 % av vattenskotten till hösten och så skulle man göra varje år fram till dessa skott inte kom upp ngt mer.

magma
2010-07-02 18:31
#6

Är det en stor renovering som behövs på träden, så ska man helst ta det i mindre omgångar just för att undvika stora mängder vattenskott.

Har man redan hamnat där, så ska man vad jag förstått "beskära" under JAS-månaderna- dvs under juli, augusti och september och ta de vattenskott som kommit och kommer i omgångar. Säkert är det råd du fick att ta det i etapper en god idé.

Just under vårmånaderna så har ju träden som mest växtkraft, och tar man då bort en stor grenmassa så har ju trädet mycket mer rötter än vad den har grenar, och vill då bilda nya grenar för att jämna ut balansen. Så ju mer man tar, desto mer nya grenar/vattenskott bildas och i ännu större utsträckning om man gör det när träden är savsprängda.

Annons:
Upp till toppen
Annons: