Annons:
Etikettträdgårdsarbete-i-största-allmänhet
Läst 6972 ggr
[oboybabe]
2010-07-02 14:38

Murgröna.

Nu vet inte jag om tråden hamnade i  rätt kategori men provar. Jag har lite problem med min mina murgrönor. Innomhus klarar dom sig i några månader men sen börjar dom vissna. Nu har jag ställt ut båda två på baksidan och dom är finare än aldrig förr :) Nu har jag en fundering på att plantera dom ute men då funderar jag på hur det kommer fungera på vintern. Är det någon idé att plantera i rabatten eller måste jag ta in dom på vintern? Om så är fallet kommer dom att dör för jag vet inte vad jag gör för fel och jag har läst på internets alla skötselråd. Tack för svar =) MVH

Annons:
mariatingsund
2010-07-02 16:17
#1

De flesta murgrönor anpassar sig till uteliv, på våren ser de ut som döda, men i maj-juni blir de återigen grönskande.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

asvensso
2010-07-02 18:11
#2

Jaa, murgronor ar oerhort livskraftiga. De vaxer  pa stallen med lite ljus och kan ibland helt ta over. Var forsoktig med att plantera vid tegelvaggar och lata den klattra aven om det kan se mysigt ut. Murbruket eroderas och det kan slappa igenom fukt till slut.

[oboybabe]
2010-07-02 18:20
#3

Okej tack för svar =) Nej det är ingen fara rabatten är mot ett plank =)

Halvdansken
2010-07-02 20:10
#4

Var beredd med macheten om några år. Murgröna sprider sig nåt ohyggligt, jag har en evig kamp mot den.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

pyromanen
2010-07-02 23:40
#5

För 4-5 år sedan när vi åkte på semester ställde vi som vanligt alla krukväxter ut bakom några buskar (då får de lite regn kanskeoch bruker överleva)  En murgröna i kruka blev bortglömd hela sommaren-hösten bakom ett träd.. rötterna växte genom hålen i botten och ner i marken. jag rev isär krukan och lät murgrönan vara kvar.  Den trivs fortfarande nu 4-5 år senare.  Södra Värmland. (Och senaste vintern var ju inte direkt någon mildvinter).  Fast såhär långt norrut blir den inte ogräsartat!  Hemma på Bornholm i vissa skogar klättrar den och bildar heltäckande "muddar" runt träden.

Upp till toppen
Annons: