Annons:
Etikettkrukväxter-utomhus-krukväxter-inomhus
Läst 6608 ggr
[veralera]
2010-08-04 16:22

"Lime sulfat" till bonsai

Tänkte bleka lite på mitt nyaste träd och göra några "jin".

Hittade att det var lime sulfat man skulle använda. Har googlat runt nu men hittar inte ett smack.

VAR TUSAN KÖPER MAN LIME SULFAT OCH VAD ÄR DET ENS FÖR NÅGOT?? "ursäkta capsen"

Annons:
Åsa S
2010-08-04 16:43
#1

Jag gissar Lime = kalk, sulfer= svavel borde vara samma som svavelkalk. Och skriver man in svavelkalk på GOOGLE säger den längre ner på sidan att lime sulfur är den engelska översättningen.

Svavelkalk används som bekämpningsmedel mot kvalster och svamp, hör dock till klass 1 = de allra giftigaste medel man får använda som yrkesperson med certifikat för bekämpningsmedelanvändning här i sverige. Säljs enbart till yrkesodlare med certifikat.

Beskrivning av hur man tillverkar ämnet kopierat från en uppslagsbok på nätet: Svavelkalk erhålles, om en uppslamning i vatten av släckt kalk och svavel kokas. Därvid får man en rödgul vätska, som innehåller en blandning av kalciumpolysulfider och kalciumtiosul-fat. S. användes för besprutning av fruktträd

[veralera]
2010-08-04 22:54
#2

Ah!(I) Tack så hemskt mycket. Jag tänkte inte alls så långt att översätta det :$ (Har bott i limhamn flera år så borde ju vet vad lime står för. Limhamn heter ju just vad det heter pga all kalk)

Men det lät iaf läskigt och låter ju inte alls som det jag söker:| Har hittat på flera sidor att det är just detta "lime-sulfatet" man skall använda. Även på svenska bonsaiföreningen/samlingen/eller-vad-de-nu-kallar-sig stod det detta…

Får sätta mig vid bästa vännen google och leta vidare, kanske någon här som har tips?

Man skall alltså använda det när man får träden att se äldre ut, när man gör jin mm. (ska se ut som att grenarna blivit avskavda osv) för att torka ut träet så det inte ruttnar.

(Ska planera om ett träd idag och tänkte passa på att piffa upp det lite…)

Halvdansken
2010-08-05 12:55
#3

Kan det inte vara kalksalpeter? Dvs kvävegödning.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[veralera]
2010-08-06 03:47
#4

Hm, ingen aning vad det är ens. Har som sagt bara läst själv ordet "lime sulfat". Ska googla lite efter kalksalpeter och se vad det är.

Åsa S
2010-08-06 10:37
#5

Det är inte kalksalpeter för då hade det hetat något på nitrogen på engelska och ordet sulfur (svavel) hade inte funnits med.

[veralera]
2010-08-06 18:38
#6

Haha ghhaa, detta är rena grekiskan för mig!

Jaja, jag planerade om trädet igår och skjuter upp följade jin-projekt tills någon annan gång:) För göra mig medlem på någon bonsaisida och fråga där…

Annons:
Upp till toppen
Annons: