Annons:
Etiketterprydnadsträdbuskarklätterväxter
Läst 10216 ggr
mariatingsund
2010-07-10 16:19

min segelbuske

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

vill gärna visa upp min underbara segelbuske som blommar nu. Den är inte så vanlig växt, jag kanske kan göra den lite mer populär.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Annons:
mariatingsund
2010-07-10 16:20
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

en ljusare bild

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Maria
2010-07-10 17:09
#2

Oj, en sådan har jag aldrig sett. Så vackerGlad

Bladen påminner om HoyaObestämd

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

mariatingsund
2010-07-10 18:40
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Hoya? De har köttiga hårda blad och de sitter inte inte i par. Bladen liknar ist robinia (falsk akacia), bifogar en sådan bild också. Den finns på min önskelista. Men jag är iaf mest förtjust i den mörk blålila färgen blomman har. Bladen stänger sig om man berör dem.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Maria
2010-07-10 19:29
#4

#3 På första bilderna så ser man inte riktigt att bladen inte sitter i parFlört utan de liknar faktiskt en ganska "rundbladig Hoya" jag harGlad

Köttigheten och hårdheten framgår inte av dina bilder. Likväl är det en vacker buske.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Maria
2010-07-10 21:15
#5

OT Har titta på några av mina "hoyor" och alla har faktiskt blad i parObestämd även om de slingrar på ett helt annat sätt givetvis.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

mariatingsund
2010-07-10 21:39
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Det är ingen fara, jag ville ju inte hacka på dig. Ville bara sprida kunskapen om denna ovanliga segelbuske. Den har alltså träiga stammar som t.ex. spirea och bladen sitter på varsin gröna stång i par, ojämna antal med ett yttersta blad på toppen, 5 / 7 eller 9 blad som kan ses som "enhet", det har visst ett namn i biologin men jag kommer inte på nu. Bladen är tunna som på spirea fast annan form enl. bild. Min ettåriga lilla buske har tyngts ner av så mycket snö som vi har fått, och den träiga stammen har brutits av och skadats, därför är den inte så jättefin i helhet i år, men jag hoppas nästa år blir en rejäl buske och kan lägga in fina foton om helheten.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Annons:
Halvdansken
2010-07-11 00:09
#7

Hur vill de ha det?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

mariatingsund
2010-07-11 12:29
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Jag tror de är rätt kravlösa, vi har inte gödslat eller haft speciell jord eller så. Vanlig trädgårdsjord, lagom med regn och lagom med sol.

Vet någon förresten om man kan få tag på falsk akacia (bild i inlägg 3) ? Jag hade gärna fått tag på en med vita blommor. De kan ätas eller göra honung av. Fast då krävs ju mängder av blommor. Bifogar en till bild.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Upp till toppen
Annons: