Annons:
Etikettträdgårdsarbete-i-största-allmänhet
Läst 10268 ggr
Sessan1
2010-08-12 22:17

ogräs mellan stenplattor?

Hej på er alla här!

Ngn här som vet hur man gör, för att man inte ska få ogräs mellan stenplattorna? Vet att det kan vara omöjligt ibland, har oxå läst att man kan hälla lite ättika mellan stenplattorna, ngn som vet  ngt om det?

Tar tacksamt emot svar om detta problem ;)

MVH/

Sessan1

Annons:
Anders 50
2010-08-13 01:35
#1

Finns ju flera sätt att ta död på ogräset, men så länge det finns något som ogräsfröet kan gro i mellan plattorna så kommer det att växa ogräs/gräs där.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Åsa S
2010-08-13 11:22
#2

Man kan aldrig få bort ogräsproblemet till 100% man kan minska ner det en hel del ifall man byter ut sanden i fogarna till sånt där riktigt finmalt stenmjöl, när man vattnar på det packas det och blir hårt och cementaktigt det brukar minska trivseln för många ogräs men helt ogräsfritt blir det ej.

Man kan vattna med ättika men det tar bara död på det ovanjordiska. (använd ej salt det kan skada träd, buskar etc. som har sina rötter i närheten).

Sessan1
2010-08-13 18:56
#3

Ska iaf testa att ta lite ättika mellan stenplattorna, får se om det hjälper lite iaf.

Nej, jag vet att det inte hälper till hundra procent att få bort allt ogräs, det förstår jag.

Torparmor
2010-08-14 09:56
#4

Det finns särskilt foggräs som är tänkt att växa mellan plattor. Det blir kort, behöver inte klippas, tränger inte ut plattorna och ser faktisk väldigt prydligt ut.


Låt dagen idag bli din bästa hittills!

Hellas
2010-08-15 23:02
#5

Vi använde högtryckstvätten som dels gjorde plattorna rena och fina, de blev som nya + att all mossa och ogräs spolades all världens väg.

Nu, ett par månader senare börjar ett par masrosblad leta sig upp mellan plattorna med dessa är enkla att ta bort.

Nästa vår/försommar kommer jag absolut att göra samma sak igen :).

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

martdat
2010-08-18 00:43
#6

#4 foggräs? det lät intresant, jag tycker det e fint när det är lite grönt, jag klipper med gräslipparen över plattorna med, . men att ha en växt man slipper klippa låter ju klart trevligare,,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Annons:
asvensso
2010-08-18 17:37
#7

Det finns speciell anti-ograsvav som man lagger under plattor och garageuppfarter i forebyggande syfte. Tips till nasta gang ni lagger om stenplattor. Foggras ar bra for det kvaser andra vaxter och tar over sa det atminstane ser avsiktligt och enhetligt ut Glad

Sessan1
2010-08-23 03:24
#8

Vet ju inte riktigt hur man får gör iofs när man bor i hyres lgh med att  göra om plattorna på  ens uteplats, men som sagt jag ska testa med ättika. Har för mig iaf att jag har läst det ngn stans på nätet för ett antral år sedan, om jag  nu inte mis fel.

Upp till toppen
Annons: