Annons:
Etiketterohyraskadedjursjukdomar
Läst 7930 ggr
Tangotime
2010-07-22 11:59

Myror och tvestjärtar...

Hur blir man av med myror i alla dess former och färger? Har även en hel del tvestjärtar! Mestadels finns dom på vår lilla uteplats som det ligger stenplattor på. Men nästa år ska vi bygga trädäck där. Vilket är bäst? Att plocka bort plattorna och gräva ur för att få bort myrorna. Eller kan vi behålla plattorna där dom ligger och bygga trädäcket på? Eller kommer vi få problem med myrorna då?

Jag har hällt kokhett vatten på, spolat massor med kallt vatten, lagt ut kanel men inget hjälper! Anticimex kommer hit i dag, men en kompis hade dom hemma för ett par månader sen och fick nåt som skulle vara bra, men myrorna är kvar ändå…

Annons:
Loria
2010-07-23 16:24
#1

Jag är inge myrexpert, men får ni inte bort dem nu med besöket från Anticimex bör ni ta bort plattorna o gräva om. Eventuellt gräva ur och lägga nått slags stenmaterial som inte är lika inbjudande för myror och tvestjärtar.

Ett tips för att döda myror på ett inte allt för giftigt sätt är att hälla FUN light åt dem. Aspartam (som FUN sötas med) bryts ner till ett  nervgift och dödar myrorna. Jag är inte säker på om man var tvungen att blanda det med Socker för att göra det mer tilltalande för myrorna, eller om det fungerar utan socker.

livat
2010-07-23 20:14
#2

Har testat FUNlight på mina svart och minirödmyror. En del samhällen bara försvann!! Läskigt. Fast en del verkade inte påverkas alls. Hällde lite på ett fat också men då brydde de sig inte om det, ska testa och blanda med socker. Nu blev det väldigt odrygt när jag hällde det direkt i samhällena. Jag är väldigt tveksam till om det är någon idé att gräva upp stenplattorna. Om det är så att ni ska bygga trädäck över götr det då att ni har myror under stenplattorna?

Det finns medel typ Myrr som man löser i vatten och vattnar ner bland plattorna men myrorna kommer ju igen så länge det finns ett torrt ställe. Spännande att hör avad Anticimex säger.

Tangotime
2010-07-23 20:45
#3

Killen från Anticimex hade nåt spray som han sprayade och nu har det varit lugnt sen dess så det verkade fungera. Han sa också att vi ska gräva upp minst 15cm under plattorna och lägga stenmjöl och sen stenkross innan vi bygger altanen nästa år. Då kommer dom inte trivas om dom nu skulle överleva.

För min del hade det inte spelat någon större roll om dom bara höll sig just där. Men dom är ju i halva gräsmattan och biter min dotter. Och klättrar på fasaden och det händer ibland att dom kommit in genom våra öppna sovrums fönster. Så om vi bygger altan utan att ta bort plattorna tror jag att vi kommer ha myror på altanen.

Fun light ska jag prova om dom inte försvinner! Kan för övrigt inte förstå att folk kan dricka det…

livat
2010-07-24 17:31
#4

Aha skulle de inte gilla stenmjöl! Bra att veta för de har dragit iväg med den sand som ligger under våra plattor. Förstår att du vill ha bort dem om de är så överallt!

Branneli
2010-07-25 23:21
#5

Ähmmm, här har myrorn "grävt" upp stenmjölet. Vi håller dem i schack med myrr Oskyldig

mariatingsund
2010-07-26 00:54
#6

myror håller sig utomhus, men tvestjärtar kommer in i huset, dessutom är de så fruktansvärt äckliga. Vi har inte haft dem innan, men nu i sommar blev det explosionsartat, precis i vår innegård.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Annons:
Tangotime
2010-07-26 10:46
#7

#6 Men mina föräldrar har haft problem med myror inne. Och här kryper dom ju in så utomhus håller dom sig inte.

När jag var liten hyrde familjen en stuga i danmark. Där var så mycket tvestjärtar att dom kröp över på oss när vi torkade händerna på handdukarna i köket. Super äckligt!

hindul
2010-07-28 04:01
#8

Tvifjärtar kallade vi dem när vi var små. Ett namn som passar dem ganska bra, tycker jag.
De ska tycka illa om kanel, har jag hört.

Här är citat om malört ur "Annas örtagård" av Anna Bergenström
"Namnet malört kommer av att man förr använde torkade malörtsblad och blommor som malmedel. […] Malörtskvistar i köksskåpen kan också skrämma bort myror och andra småkryp. Jag lägger grovklippta malörtskvistar vid tröskeln till vår köksdörr, där det på våren kan finnas en flitigt trafikerad myrstig. faktum är att myrorna flyttar snabbt!
Har man besvär med sniglar i trädgården kan man koka malörtste och vattna med det där sniglarna finns."

Kanske malört skrämmer bort tvifjärtarna också!

Upp till toppen
Annons: