Annons:
Etiketterfröerfrösådder
Läst 5631 ggr
InteAlls
2010-08-15 18:37

Odla även på hösten?

Jag vet inte riktigt om det här frågan är dum, men kan man odla saker på hösten, kanske ända in på vintern?

Är helt såld på tanken att kunna förse mig med sallad och spenat som jag själv odlat. Bor med en svindlade utsikt över ett garage som skymmer en del sol, men mina sommarodlingar frodas som bara den. Hoppas på positiva svar nu ;)

Annons:
Åsa S
2010-08-15 19:25
#1

Det beror ju helt på vilka förutsättningar som finns har man ex. uppvärmt växthus med högtrycksnatriumlampor och liknande så ja man kan ju odla en hel del men elen kostar nog en del. Ska man odla inomhus så behövs också sånt som högtrycksnatrium + kanske ett riktigt kallt rum sallat/spenat gillar ju inte värme så mycket.

Själv odlar jag nästan året runt jag börjar så i kallväxthus runt mars sånt som asiatiska grönsaker, spenat, sallat, sedan sår jag ju även grönsaker ute i april-juni som vanligt. I början av augusti sår jag lite höstgrönsaker typ sallat, asiatisk kål (vissa av de asiatiska kålväxterna klarar många minusgrader), i nov-dec sätter jag vitlök.

Har man jord så att sånt som grönkål trivs så klarar ju den minusgrader och man kan ju t.o.m vada ut i snön på vintern och skörda.

Inomhus förodlar jag sånt som tomat, chili, basilika, malabarspenat runt mars-april + squash runt april-maj.

+groddar odlar jag lite nu och då under den mörka årstiden inomhus.

Upp till toppen
Annons: