Annons:
Etiketterköksväxterkryddorläkeörter
Läst 6142 ggr
mariatingsund
7/17/10, 9:50 PM

konstiga saker i vår hage

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har några jordgubbsplanor under en blodfläder. Nu börjar blodflädern bli grön i toppen

och jordubbsplantan blodfärgad. Hur kan det vara möjligt?

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Annons:
mariatingsund
7/17/10, 9:50 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Och blodflädern

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

hindul
7/19/10, 1:15 AM
#2

Högst intressant!!

mariatingsund
7/19/10, 1:44 AM
#3

Ja, jag kanske inte fick blodfläder utan en vanlig som de hade bara vattnat med färgat vatten som på något sätt läcker tillbaka i jorden och sugs upp av jordgubbsplantan. Eller också finns kameleont-effekt bland växter?

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

moondancer
7/19/10, 2:17 PM
#4

Skulle kunna vara så att den har något fel i produktionen av klorofyll, så att den producerar mer rött klorofyll än grönt.

Det finns ju en chans att den tar upp pigment från jorden, men det känns inte jättetroligt. 

En viss kameleont-effekt finns hos vissa växter, men jag tror inte att just dessa har det.

Skulle vara trevligt att peta på den i verkliga livet så man kunde bilda sig en bättre uppfattning ^^

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

mariatingsund
7/19/10, 5:33 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

När jag planterade jordgubbarna, då var bladen lika gröna som alla andra jordgubbsplantor, så något måste det  ju vara med blodflädern, just för att de andra jorgubbsplantorna bara en meter ifrån har behållit sina gröna blad. Jag gjorde ett till foto, monterade in en annan jordgubbsplanta på bara en meter ifrån.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

livat
7/19/10, 10:56 PM
#6

Mystiskt! Visst är blodflädern vacker! jag har annat under den som inte blivit färgat näva)

Annons:
Upp till toppen
Annons: