Annons:
Etiketterlökväxterknölväxter
Läst 5768 ggr
Aristarcos
2010-08-06 15:44

haha- odla lök

Hehe, har nu efter en tid insett att man borde ha satt all sätt lök, de blev ju inte mer av dem bara liiite större.. hehe så det hade inte vart några problem att tjoffat i all lök i jorden , jag satte bara 10 stycken typ, men borde ha satt i allt istället, men en erfarenhet rikare blev man..så nästa gången jag kommer över sätt lök, kommer jag sätta i alla :)

Annons:
AnnaGreta
2010-08-06 17:21
#1

Ja, de där som blir kvar i påsen gör ju ingen nytta! Tyckte jag satte rekordmycket lök i år, men det kommer nog inte räcka så länge i alla fall. Många har velat gå i blom med, så dem blir det ju inte mkt med.

Odla vitlök, scharlottenlök eller potatislök så blir det fler än du satte ner eftersom de bildar "klyftor".Flört

Åsa S
2010-08-06 17:27
#2

Lite löktips när det gäller vanlig gul och röd lök:

små sättlökar = stora lökar vid skörden, så leta efter påsarna med de minsta sättlökarna i butiken.

Lök gillar gödning + vattning de är en hyfsat krävande gröda,  så ge gärna extra gödning medans de växer + glöm inte vattna.

Sättlök som utsätts för kyla ger blommande plantor = förvara aldrig sättlök i kylen + plantera inte för tidigt.

AnnaGreta
2010-08-06 17:31
#3

Det var det där sista du skrev Åsa S, som jaggjorde fel, planterade för tidigt. Alltid lika ivrig och otålig på våren…Skäms

Aristarcos
2010-08-06 19:27
#4

Åh tack för tipsen.. ingen av lökarna blev inte speciellt stora, men det beror nog också på total vatten brist för dem i ca 3 veckor mitten av juni-mitten av juli då vi åkte iväg..

Upp till toppen
Annons: