Annons:
Etiketterköksväxterkryddorläkeörter
Läst 27558 ggr
Bjorne
7/31/10, 8:55 PM

Odla gräslök, enkelt?

Söker man på gräslök på nätet så får man sida upp och sida ner veta hur ovanligt lättodlad gräslök är.
Själv har jag misslyckats i åratal med denna växt.
Allt annat växer så det knakar. Tomat, persilja, dill, guska, paprika, ärtor ,bönor, ja allt går bra utom gräslöken.
I år har jag sått både soligt halvskuggigt och i en fönsterlåda. Varit noga med vattning och gödning. Ändå växer det  lika dåligt. Ynkliga tunna strån, fjärran från de kraftfulla buskar man kan se på annat håll. Man varnas ju för att låta gräslöken gå i blom men det lär inte hända med mina. I fönsterlådan har jag hälften gräslök och hälften persilja. Persiljan står som en kraftfull skog i lådan medan gräslöken för en tynande tillvaro.
De har ju båda haft samma livsbetingelser.
Finns det någon som har en aning om vad jag gör för fel?

Annons:
Anders 50
7/31/10, 11:16 PM
#1

Eftersom du misslyckats med att få fram gräslök själv så är nästa steg att försöka få en tuva med gräslök av någon.

Misslyckas du även med den så är det inte meningen att du ska odla gräslök! Flört

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Åsa S
7/31/10, 11:36 PM
#2

Gräslök blir vid sådd normalt sett inte skördeklar förren år 2, så använder du frön är allt helt normalt. Köp plantor ifall du vill skörda samma år som du planterar.

flugufrelsarinn
8/1/10, 1:35 AM
#3

Men sätter du rejält med frön eller pluttar du bara ner ett par stycken? Det ska ju va en rejäl tuva… Du kanske sätter för få frön het enkelt. Ju fler i jorden desto fler som har chans att överleva om det nu är nåt du gör fel..

krimskrams
8/22/10, 7:37 PM
#4

I växthus frodas gräslöken och man kan skörda redan första året!

batski
9/9/10, 4:02 PM
#5

Jag har haft gräslök när jag hade uteplats och den både trivdes och blommade. Men jag sådde inte utan köpte färdiga plantor. Men den kom tillbaka år efter år.

Nu har jag försökt med en kruka i köksfönstret men där verkar den inte trivas alls lika bra.

Elshira
9/10/10, 10:06 PM
#6

Här hemma har vi gräslök växer lite varstans… Sprider sig som ogräs o.O

Hakuna matata!

Annons:
batski
9/11/10, 12:24 AM
#7

#6 Utomhus antar jag?

Anders 50
9/11/10, 12:37 AM
#8

Min sprider sig inte mer än att tuvan blir aningen större varje år.

Sprider den sig inomhus är det illa…Flört

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Elshira
9/11/10, 10:25 AM
#9

#7 Nejdå, den växer både bakom soffan, högst upp i gardinerna och tycks trivas i handfat! Oskyldig

Hakuna matata!

Rita-S
9/11/10, 11:29 AM
#10

#9 Skrattande

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Anders 50
9/11/10, 11:32 AM
#11

#9 Skrattande

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

batski
9/11/10, 3:54 PM
#12

#9 Hahaha Skrattande Är du säker på att det är gräslök du har? Flört

Upp till toppen
Annons: