Annons:
Etiketterohyraskadedjursjukdomar
Läst 18199 ggr
Torparmor
2010-07-29 22:52

Larv nyttig eller onyttig

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hittade den här vackra larven på ett citronmelissblad, verkade inte som om den ätit något blad. Vet någon av er kunniga vad det är för sorts larv?


Låt dagen idag bli din bästa hittills!

Annons:
Torparmor
2010-07-29 22:53
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Här är ytterligare en bild från sidan


Låt dagen idag bli din bästa hittills!

Åsa S
2010-07-29 23:31
#2

Det är en fjärilslarv, tyvärr vet jag inte vilken. Många fjärilar har minskat i antal, är det bara enstaka fjärilslarver och bara lite tuggat så låt den vara, de fjärilslarver som brukar vara rejäla skadegörare på växter är arter där det kan vara 10-20st larver på ett blad och plantorna kaläts på kort tid ex. kålfjärilslarver.

[bejan]
2010-07-30 01:16
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Liknar en sorgmantel

Googla på naturhistoriska riksmuseet Sök dej frm till  larver, där fick jag svar på vilken larv som bodde i en fuschiakruka

Torparmor
2010-07-31 12:49
#4

#2) Nej eftersom jag odlar kål, så har jag hyfsat grepp om kålfjärilens larv. Har inga tankar på att ha ihjäl alla larver jag ser utan att veta om dom gör skada eller inte. Speciellt inte när de är så vackra. Men tycker det är intressant att varje gång försöka lära mig vilka de är och om det skulle kunna skada mina växter. Får nog leta efter larvböcker, men tyvärr finns det inte så många

#3) Tack för tipset. Tittade på naturhistoriska, men nej det är inte en sorgmantel. Fortsatte söka och hittade samma larv på Mattons bildbyrå, men tyvärr stod inget namn och misstänker att dom inte heller vet. Sökte vidare och hittade tips om böcker som jag ska leta efter på biblioteket.


Låt dagen idag bli din bästa hittills!

[bejan]
2010-07-31 14:17
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

#1) Jag kom ihåg att jag för ett par år sedan hottade denna larv i trädgården Blev bara imponerad av skönheten men tog aldrig reda på vad det var för sort, men den liknar Din skönhet. Man kan ju maila till naturhistoriska och skicka med bilden och få svar på frågorna Glad

[bejan]
2010-07-31 17:07
#6

#1) Kan björkspinnare vara svret???Obestämd

Annons:
dolfen
2010-07-31 19:32
#7

Fråga på "iFokus Svensk natur". De vet nog.

AnnaGreta
2010-08-01 11:34
#8

Jag hittade en liknande larv i min rädgård, kom fram till att det nog var Psiaftonfly. Google bildsök

Torparmor
2010-08-01 15:16
#9

#5 Ser ut att vara samma. Tack för tipset om att fråga dom hade just funderat på adressen. Men nu testar jag först på iFokus natur enl tips #7

#6 Nsj stämmer inte

#7 Ska fråga, återkommer om jag får bra svar

#8 Nej, den har för mycket gult i sig mina ljusa fläckar är rent vita


Låt dagen idag bli din bästa hittills!

AnnaGreta
2010-08-01 16:36
Torparmor
2010-08-02 05:59
#11

#10 Tack! Det verkar stämma bra. Då får jag söka lite mer vad larv och fjäril lever på. Intressant att se att en så färggrann larv ger en fjäril som har helt andra färger


Låt dagen idag bli din bästa hittills!

[bejan]
2010-08-02 13:03
#12

Jag har fått svar från jourhavande biolog på naturhistoriska och han  svarar syreaftonfly , 

http://www2.nrm.se/en/svenska_fjarilar/a/acronicta_rumicis.html.

så AnnaGreta Du hade rätt men Torparmor vad gör Du uppe kl 4? *s*Skrattande

AnnaGreta
2010-08-02 18:22
#13

Lägligt att jag lärt mig känna igen den nu, för jag hittade precis en lika dan i trädgården.

Annons:
Torparmor
2010-08-02 23:01
#14

Tack Bejan vad bra. Då vet vi säkert.

Jag brukar ha klockan på ringa vid 5-tiden, men idag började jag semestern och då vaknade jag ännu tidigare förstås. Men det ger sig nog om ett par dar snart är det 9-tiden som gäller.

AnnaGreta vilken tur vi har idag har vi lärt oss nåt nytt.


Låt dagen idag bli din bästa hittills!

Upp till toppen
Annons: