Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

Aktiviteter och evenemang Annat som lever Byta-sälja-köpa - plantor och annat Fruktträd, bärbuskar och bärväxter Fröer och frösådder Gräsmattor, grovplanering och gödsling. Krukväxter orkidéer Krukväxter, utomhus och inomhus Pelargoner och speciella krukväxter Kulturväxternas historia Köksväxter, kryddor och läkeörter Lökar och knölväxter Vilda växter och ogräs Ohyra, skadedjur och sjukdomar Parker, plantskolor och evenemang Prydnadsträd, -buskar och klätterväxter Rabatter, perenner och annueller Rosor Sajten Trädgårdens byggprojekt Trädgårdsarbete i största allmänhet Trädgårdsböcker och -kurser Trädgårdsdesign, -trender och -prylar Trädgårdsmaskiner och -redskap Vatten i trädgården och vattenväxter Växthus, uterum och vinterträdgård Vad är det? Övrigt utan anknytning till trädgård
Fruktträd, bärbuskar och bärväxter

Beskärning av röda och svarta vinbär

2010-08-16 22:43 #0 av: krimskrams

Jag har en hel del buskar med röda och svarta vinbär på min gård. De ger inte längre så mycket skörd, antar att de är ganska gamla! De fanns nämligen här för 10 år sedan då vi flyttade hit och var då redan ålderstigna!

Hur mycket kan man beskära dessa? Eller borde man helt och håller gräva upp hela buskarna och plantera nya? Jag tycker mig ha läst någonstans om att man kan föryngringsbeskära dem ganska kraftigt...??

Anmäl
2010-08-16 23:27 #1 av: helisa

Du kan klippa dessa buskar hårt, jag brukar klippa mina nu direkt efter skörd, både på höjd och bredd

Anmäl
2010-08-17 08:32 #2 av: kickboard

Har klippt ner våra helt och hållet en gång och det kommer nya fräscha skott från roten. Annars är det ju bra att ta bort en del av de lägsta grenarna varje höst så behöver man inte skära så radikalt sen.

Anmäl
2010-08-21 02:08 #3 av: livat

jag fick lära mig att man ska ta bort en tredjedel av busken varje år - de äldsta buskarna helt enkelt. Men frågan är om de är värda att ha kvar, är de goda? Kanske ska du byta ut några så att du snabbt får bär så kan du ha några kvar att pröva beskärning på.

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.