Annons:
Etiketterfruktträdbärbuskarbärväxter
Läst 11315 ggr
batski
9/14/10, 10:24 PM

Äldre äppelsorter?

Detta är kanske lite OT, men jag vill gärna veta vilka äldre (helst svenska och icke-mjöliga) äppelsorter som fortfarande går att köpa i livsmedelsbutiker?

Annons:
mariatingsund
9/14/10, 11:41 PM
#1

Katja kanske, jättegoda höstäpplen

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

batski
9/14/10, 11:45 PM
#2

Tack! Glad

Åsa S
9/15/10, 11:02 PM
#3

Fast det beror ju också på vad du menar med äldre sorter ex. Katja registrerades 1968 vilket ju är en hyfsat modern sort. De flesta av de svenska sorter som säljs i matbutiken registrerades runt 60-70 tal sedan finns det ett fåtal nyare sorter typ amorosa.

batski
9/15/10, 11:17 PM
#4

Ju äldre desto bättre Tungan ute

mariatingsund
9/15/10, 11:25 PM
#5

Nja, ju godare desto bättre - vågar jag påstå :-) Bara för att en sort är äldre betyder inte att den är godare, tycker jag nog. Och butikerna säljer

1: det de får tag på för rätt pris ,

2: och det de ser att kunderna köper. Det sistnämnda beror i sin tur på pris och smak.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

batski
9/15/10, 11:33 PM
#6

Ja fast smaken är ju som baken. Jag brukar faktiskt gilla lite mindre, saftiga och syrliga äpplen. Men jag är även nyfiken och vill gärna få en bättre bild av hur äpplen såg ut och smakade en gång i tiden.

Annons:
mariatingsund
9/16/10, 12:23 AM
#7

Då begriper jag varför du skrev inlägget. Jag gillar också syrliga saftiga äpplen. :-)

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

DesK
9/16/10, 11:20 AM
#8

Mitt absoluta favoritäpple är Åkerö Skrattande Det är helt oöverträffat i smak och dessutom ett hållbart och vackert äpple. Nackdelen är att det tar  lång tid för det nyplanterade trädet att börja bära frukt. Detta är ett av våra äldsta äpplen, moderträdet från 1700-talet står ännu kvar vid Åkerö säteri i Södermanland, trädet lär vara fridlyst.

Transparente Blanche är ett tdigt äpple som också har gamla anor. Ett fint äpple som ger mycket gott mos, men det har mycket dålig hållbarhet. Jag brukar säga att man får ligga under trädet och äta äpplena direkt.

Maglemer kommer från Lolland och har odlats sedan 1700-talet, också detta är ett gott äpple med god hållbarhet.

Gyllenkroks astrakan började sannolikt odlas på 1700-talet vid Regnaholms säter som då ägdes av släkten Gyllenkrok. Detta är ett gott äpple som bör ätas gaanska snart efter plockningen.

Signe Tillisch infördes cirka 1890 till Sverige från Danmark och är ett gott äpple med hyffsad hållbarhet, tyvärr angrips det lätt av skorv.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Isatis
9/16/10, 12:25 PM
#9

Oranie är ett fantastiskt gott äpple, saftigt och kryddigt. Min favorit bland de gamla äppelsorterna.

batski
9/16/10, 2:32 PM
#10

Tack så mycket alla! Glad

Anders 50
9/16/10, 9:48 PM
#11

Cox orange åt man alltid till jul förr.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Upp till toppen
Annons: