Annons:
Etiketterfruktträdbärbuskarbärväxter
Läst 11814 ggr
Tangotime
8/25/10, 1:46 PM

Beskära äppelträden nu?

Jag läste någon stans att man ska beskära buskar och träd nu. Gäller detta även äppelträd och plommonträd?

Sen undrar jag om det finns något man kan göra för att ett klarbärsträd ska få mer bär. På två år har vi kanske haft runt 100bär och det är ett ganska stort träd.

Annons:
Anders 50
8/25/10, 8:54 PM
#1

Bara fram med såg och sekatör!   Alldeles utmärkt tid nu, fast du kan ju låta plommonen mogna först. Flört

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Åsa S
8/25/10, 8:55 PM
#2

Buskar är inte så bra att beskära under JAS (juli, augusti, sept), men för träd är detta bästa tiden speciellt alla fruktträd. Fördelarna med att beskära nu är att trädet vallar över sina sår snabbare, man får mindre sjukdomar + man får färre vattenskott. OBS! all beskärning utförs i torr och varm väderlek.

Angående fruktsättningen hos klarbär: beskärning stimulerar vegetativ tillväxt INTE fruktsättning utan snarare tvärtom, orsaken till varför många får för lite frukt är att man beskurit för mycket. Klarbär har ganska kort livslängd så en orsak till dålig fruktsättning kan ju vara hög ålder, +även sånt som nattfrost under blomningen kan ge få frukter.

+Jätteviktigt stenfrukter som ex. körsbär klarar inte beskärning speciellt bra så man brukar inte hålla på och beskära en massa de blir bara sjuka och dåliga då.

Tangotime
8/25/10, 9:12 PM
#3

Okej, då ska jag bara vänta ut regnet och sen beskära mina äppelträd. Plommonträdet har två grenar som är helt döda, dom tar jag väl bort helt eller ska jag lämna något från stammen och ut?

Klarbärsträdet står på norrsidan och jag har inte en aning om hur gammalt det är. Men det känns som om det mesta i trädgården är ganska gammalt och vanskött. Vi flyttade in i januari förra året så vi har ju bara bott här i 1år och 8månader.

Jag klippte ner vår svartavinbärsbuske i mitten på sommaren för det såg ut som någon hade satt sig på den. Alla grenar hängde rakt ut åt sidorna och i mitten stod bara små smala pinnar kvar. Jag tog bort allt utom det som står rakt upp. Har jag dödat den nu då Tungan ute Ja ja, det spelar ingen roll igentligen, den är fortfarande ful så den ska bytas ut mot nåt roligare om några år i alla fall.

livat
8/25/10, 9:32 PM
#4

Det blir nog bra med svartvinbären - det är ju gott och nog kan den bli fin nästa år! Om de lägger sig ner igen kan man stadga dem men det är bra att ta de yttersta grenarna varje år.

Klarbärsträdet kanske du ska fundera på att byta ut eller är det vackert - det är ju inte bara bären som är en tillgång.

På plommon (o äpple) ta bort allt som är dött och var noga med att inte lämna "klädhängare" små bitar av grenar kvar, det är ingång för sjukdomar. Slå gärna upp i någon trädgårdsbok om beskärning - finns bra bilder på hur man lägger snitt så det blir bäst. När det gäller äpplen kan man säga att allt som går in och upp ska bort och helst ska man kunna kasta en hatt genom grenverket (alltså rätt glest) fast det är rätt svårt att ha mod till att beskära så mycket.

Åsa S
8/25/10, 10:09 PM
#5

Aha norrsida det kan vara en annan orsak fruktträd vill stå soligt för att sätta frukt.

Angående hatten så stämmer detta ej den som myntade det uttrycket borde åtalas det är orsaken till att så många trädgårdsägare förstör sina äppelträd. Ingen med modern kunskap om träd och hur de ska beskäras rekommenderar att trädet ska vara så glest att man kan kasta hatten igenom det. Och allt som pekar upp ska INTE bort.

livat
8/25/10, 10:22 PM
#6

Det finns nog lika många åsikter om hur träd ska beskäras som det finns beskärare.

Annons:
Anders 50
8/25/10, 10:25 PM
#7

Jag har sett många träd med horisontellt grenverk som bär otroligt med frukt där man efter beskärning kan kasta damhattar med vida brätten igenom!

Och jag vill inte ha några nya skott, typ upprättstående vattskott, kvar efter beskärningen, möjligen kan det vara bra med något "uppåtskott" för att forma ett ungt träd.

Men det finns många åsikter om hur man ska beskära äppelträd, men viktigast är nog att inte beskära jäms med marken!  Flört

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Tangotime
8/26/10, 9:49 AM
#8

Jag beskar äppelträdet i våras då grannarna sa att jag skulle göra det. Och tog då alla små skott som växte innåt. Och alla stora skott som växte rakt upp i toppen på trädet. Men dom som bodde här innan har nog inte gjort nåt åt träden här innan så det är mycket kvar som jag inte orkade ta.

Vårt andra äppelträd är gigantiskt och går inte att beskära längst upp utan helekopter. Hur gör jag med det? Stege och lååååång gren sax räcker knappt.

Åsa S
8/26/10, 6:50 PM
#9

Utan lite upprättstående skott med vegetativ tillväxt åldras trädet snabbare. (inte bara vi utan även växter har begränsad livslängd)

Att beskära fruktträd för att hålla dem nere i storlek är sällan något som blir bra i längden, välj rätt grundstam istället när man planterar istället är ofta det som gäller, det funkar ofta inte att ha äppelträd på A2 eller frögrundstam i dagens pyttesmå trädgårdar.

Upp till toppen
Annons: