Annons:
Etiketterköksväxterkryddorläkeörter
Läst 6127 ggr
krimskrams
8/27/10, 1:58 PM

Härliga grönsaker

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Trodde inte att mina zucciniplantor och den sist-sådde slladen skulle hinna bli klara, men skönt att den hann!

Vackert med gröda!

Har planterat i rödmålade pallkragar och det verkar ju fungera riktigt bra!

Vad tycker ni?

Och hur har era grödor trivts denna sommar?

Annons:
Maria
8/27/10, 6:46 PM
#1

Åh, vad fint du har gjort.Glad

Det var snyggt med rödmålade pallkragar och de står så fint ovanpå den gamla stenmuren.

Här hemma har det växt frodigt. Tyvärr så blev min favoritgröda Mangold nästan kvävd mellan mandelpotatis och sockerärtor. Det var ju ovanligt korkat att sätta dessa två rader mellan två andra högväxande sorter.

Nu är potatisen skördad så jag hoppas att den sista Mangolden kan få lite fart om det blir en fin höst.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

SannaHolmgren
9/2/10, 10:04 AM
#2

Jag har bara haft lök och morötter i år, och en näve ärtor som har gett ganska fin skörd trots mager jord. Jag hade velat ha massor med kål av alla de slag, men har under två  år haft problem med kålflugan. Tänkte odla annat i ett par år så flugan förhoppningsvis flyttar.

Kan täckodling minska angrepp av larver?

Jordgubbarna började bra och var jättestora och goda, men när värmeböljan var som värst så tynade de bort och de orkade inte komma igen.

Den gula löken blev jättefin, och jag fick stora rejäla exemplar, men den röda löken växte i stort sett ingenting, det blev bara blast. Hur ska man göra för att få den röda löken att trivas? Fast dessa två växer på samma plats med samma jord så trivs inte den röda löken hos mig. Det kommer att bli täckodling även i löklandet nästa år, få se om det hjälper.

krimskrams
9/2/10, 11:02 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

#2 Täckodling kan nog minska larvangrepp!

Det kan vara bra att täcka med täckväv också efter sådden så att fröna har en chans att gro i lugn och ro under väven. Detta minskar också risken för att de späda små plantorna ska bli uppdragna av fåglar eller att de ska frysa bort under kyliga nätter!

Jag fick jordgubbsaplantor av mina föräldrar som just har förminskat sitt land, trots att de legat några veckor i platspåsar tog dem sig och blev hur fina som helst. Nästan all blast var borta och det var i princip bara rötterna som jag satte i jorden. Jag täckte rötterna med täckväv efter sådden! Och de hann bli gröna, stora och fina plantor denna säsong. Planterade dock lite för sent för att jag skulle hinna få bär på dem i år. Bifogar en bild på mina jordgubbsplantor!

jag kan i övrigt också rekommendera att plantera jordgubbar i en oanvänd sandlåda! det har fungerat jättebra för mig! Och dessutom ser det ju fint ut med kanten kring landet!

Man bör dock alltid tänka på att ta bort täckväven när plantorna vuxit sig lite större så att insekter kan komma åt att pollinera blommorna.

Jag har ännu inte odlat rödlök så jag vet inte hur man ska bete sig med dem. Nästa år ska bli mitt första som lök-odlare, tänkte då satsa på gul, röd, vit och scharlotten-lök i mina pallkragar.

Täck in löken så blir det kanske mindre problem!

Upp till toppen
Annons: