Annons:
Etikettkrukväxter-utomhus-krukväxter-inomhus
Läst 7241 ggr
batski
9/4/10, 5:51 PM

Grus och sand i jorden?

Jag har på flera olika ställen läst att det är bra att blanda grus och sand i jorden när man ska plantera växter som vill ha lätt och lucker jord.

Var skaffar ni grus och sand för det ändamålet och hur grovt ska det vara?

Om växten man ska plantera trivs bäst i en lätt sur jord (pH 5.5 - 6.5) är det då viktigt att man väljer grus/sand som inte innehåller kalk?

Köpte häromdan lite engelsk sjögrus (engelsk sjösten innehåller lite kalk) för att dekorera en kruka där jag har en Crassula ovata. Men nu har jag läst att crassulan trivs bäst i jord med pH 6.5 - 6.9. Bör jag undvika engelsk sjösten då?

Annons:
batski
9/14/10, 11:52 PM
#1

Ingen som kan svara på hur viktigt det är med jordens surhetsgrad för Crassula ovatans välbefinnande?

Och hur är det med Haworthia fasciata (attenuata)? Är den känslig för kalkhaltigt grus?

mariatingsund
9/15/10, 1:25 AM
#2

Jag tror faktiskt inte att man kan gå efter vetenskaplig exakt angivelse när det gäller växter i stor allmänhet. Vad som är optimalisk kan ju vara sant men de flesta växter klarar sig bra även om man inte har t.ex. "rätt" ph-värde m.fl. Det gör vi människor också. Däremot om man ser att en växt inte trivs där man satte den, då kan man byta plats eller sätta till ämnen som beskrivs som gynnande, ändra vattningsrutiner mm. Man lär sig sina växter, det tar tid, men det också är det roliga. Det gäller ju att tycka det är roligt, då har man koll på dem, och märker små negativa förändringar som man kan åtgärda.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

batski
9/15/10, 1:56 AM
#3

Ja det är sant. Fast en del arter är betydligt mer anpassningsbara än andra.

Kom precis att tänka på att när jag var i Grekland såg jag att folk hade crassula ovata utomhus och jorden där är ganska kalkhaltig, fast det är klart om man har dem i krukor så kanske man inte använder samma jord.

Men jag är mest rädd om min fina haworthia. Hade länge velat ha en sån så jag blev riktigt glad när jag hittade den.
Skrattande

flaxss
9/15/10, 12:31 PM
#4

jag svarade ju i din andra tråd om storlek och var du hittar det. både paradisträd och haworthia trivs i neutraljord eller något kalkrik. dom är inga typiska surjordsväxter. de flesta krukväxter rätt över kan du ge vanlig krukväxtjord. och ändå får dom att trivas.

dom som ska ha lite lägre ph är kamelia, citrus, gardenia, flamingoblomma, tropiska fruktträd m.f

batski
9/15/10, 3:36 PM
#5

Tack! Ja jag läste ditt svar angånde grus i jorden. För det ändamålet har jag köpt små lekakulor, men jag ville ändå veta mer om det här med jordens pH och hur kalkhaltig dekorationsgrus som man lägger ovanpå jorden kan påverka växterna.

Så det är även ok med lite basisk jord för dessa växter? Förändrar det ingenting alls vad gäller färg, tillväxt eller nåt?

Upp till toppen
Annons: