Annons:
Etiketterrabatterperennerannueller
Läst 19309 ggr
Maria
8/25/10, 8:34 PM

Skott av kaprifol?

På gården där min son bor så finns en fantastisk kaprifol som jag aldrig har sett innan.

Bladen är saftigt mörkgröna och blommorna starkt orange.

Jag skulle så gärna vilja ta ett skott av denna då jag redan köpt en som visade sig bli en helt annan variant.

När och hur tar man skott av en kaprifol?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
livat
8/25/10, 9:00 PM
#1

Ett sätt jag lyckats med är att göra avläggare; leta reda på en gren som är lite i kanten och se om det går att lägga ner den mot marken. Skrapa ev lite på barken där grenen nuddar marken. Lägg lite jord på och ev en sten så att grenen hålls nere. Nästa år kan du klippa av grenen som då bildat nya rötter.

Maria
8/25/10, 9:02 PM
#2

Tack för snabbt svar och tipsGlad

Lite svårare då den finns på gården till ett hyreshusFlört

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

livat
8/25/10, 9:34 PM
#3

Aha… kanske går det att smyga ner en gren på baksidan… eller ta ett kort på den o ta med till plantaffären

Maria
8/25/10, 9:37 PM
#4

#3 Jag tror på det senare förslagetFlört

Jag hittade nämligen en bild på plantan jag köpte som såg exakt likadan ut men nu när den blommar och har blivit lite större ser jag att det är en helt annan sort.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

DesK
8/26/10, 10:36 PM
#5

Varför inte fråga hyresvärden om du får göra en avläggare?

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Maria
8/26/10, 10:46 PM
#6

Ja, varför inte. Det är en av "de stora" i Göteborg så fastighetsskötaren om det finns någon sådan kanske vore lämpligt.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
DesK
8/26/10, 10:51 PM
#7

Om du får göra en avläggare kan du ju göra som jag gjorde här hemma, se #10 fast du ska kanske ställa en liten hink på marken under kaprifolen Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

flaxss
8/26/10, 11:13 PM
#8

ett annat sätt är att ta sticklingar, klipp ac så att du har ca 4noder per varje, ta lite halvförvedade skott. rota i vatten eller i jord (kruka eller i marken). det brukar oftast rota sig utan problem under kort tid.

tar du dom på sensommaren och hösten är det bra att rota dom i växthus eller inne under extraljus och sedan plantera ut till våren efter frostrisken. tar du dom på försommaren-sommaren så rota dom ute eller i växthus och plantera ut vart efter dom fått mycket rötter (senast aug). hinner du innan aug, övervintra dom kallt men frostfritt och plantera ut följande vår.

Maria
8/26/10, 11:50 PM
#9

#7 och #8

Tackar för tips men jag tror att det här med spann är uteslutet då det är en stor nyrenoverad gård till ett gigantiskt hyreshus i majorna och detta skulle nog inte accepteras.

En stjäla en stickling i smyg skulle nog vara genomförbartFlört

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

mariatingsund
8/27/10, 7:40 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Om det är en sådan, så finns de ju i handeln. Denna heter eldkaprifol.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Maria
8/27/10, 7:45 PM
#11

#10 Tack, Gladdet var just en eldkaprifol jag köpte i tron om att det var en likadan.

Men denna på gården är så speciell, liknar ingen annan jag sett med saftiga mörkgröna blad och blommorna är totalt orange utan minsta skiftning. Tyvärr har jag ingen bild och den blommar inte sist jag såg den.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Upp till toppen
Annons: