Annons:
Etiketterfruktträdbärbuskarbärväxter
Läst 8660 ggr
krimskrams
2010-09-02 11:10

Björnbär!

Är det någon som vet hur länge det brukar ta före björnbärsbuskar bär frukt?

Jag planterade en buske denna vår, men har i alla fall inte nu fått några bär, vilket man ju inte heller kunde vänta sig första året!

Ska man beskära dessa på något sätt?

Annons:
kickboard
2010-09-02 14:55
#1

Jag fick bär i år för första gången och det är nu tredje året jag har dem.

Åsa S
2010-09-02 18:08
#2

Och vilktigt att veta är ju att björnbär sätter bär på äldre skott så fryser växten ner varje år får man aldrig några bär.

krimskrams
2010-09-02 19:00
#3

Ahaa, då ska jag täcka in min planta till vintern!

kickboard
2010-09-02 21:50
#4

Jag hade ingen täckning och vi hade ju en rekordkall vinter ifjol med över 30 grader flera veckor. Men de klarade sig säkert tack vare det tjocka snötäcket.

[SarasB]
2010-10-05 01:06
#5

hur plantera björnbär i zon 6-7? är det värt att prova?

marimu
2010-10-07 09:47
#6

Jag köpte björnbärsbusken Sonja (taggig) förra året. Den blommade och gav lite bär. Jag täckte den inte och i våras var den helt nedfrusen. I år har den bär på de nya skotten men de har tyvärr inte har hunnit mogna ännu.

I år köpte jag en taggfri björnbärsbuske som inte har blommat alls i år.

Det är nog olika med olika sorter

Annons:
pearlnharmony
2010-10-07 14:14
#7

Det är nog som marimu säger, att det är olika från olika sorter.

Flyttade till hus i januari i år, har ingen aning vilken björnbärsbuske som vi fick ta över. Björnbärsbusken som finns här var inte övertäckt och kanske var det därför som jag fick i stort sett klippa ner alla grenar förutom en som lyckats hålla sig vid liv. Året innan hade den gett 10 L björnbär så det kändes lite surt…

Till min/vår stora glädje så är de nya grenarna täckta av stora härliga björnbär nu denna höst. Inte 10 L men dock ca 3-4 skulle jag tro. Som sagt var, det är nog olika från olika sorter.

//Anki

IceJossan
2010-10-14 21:09
#8

Finns det olika sorters björnbär? Jag har i hela mitt liv endast ätit björnbär från buskar där de smakat sådär gudomligt, både trädgårdsbuskar och vilda buskar. Men hos mina föräldrar planterades för ca 3 år sen en buske som får stora bär som smakar halvruttet och frysbränt! Busken får bär i augusti ända fram till oktober, och de smakar lika illa hela perioden. Busken står helsoligt, först mitt på en gräsplan men är flyttad till klättervägg.

Nån som vet vad detta kan bero på?

pearlnharmony
2010-10-19 15:51
#9

Hur täcker man in en björnbärsbuske? Endast vid rötterna eller måste man täcka hela busken?

chapp
2010-10-22 23:55
#10
Jag har en tre år gammal björnbärsplanta, armeniskt björnbär. Är lite besviken eftersom bären är små och torra. Men det kanske inte är så lätt att odla björnbär i zon 5?
Upp till toppen
Annons: